03 juli 2009

Och vad jobbar DU med under DIN semester?



1890 byggdes ett hus.
1990 köpte vi det.
Vi trodde det skulle stå klart inom fem år.
Vi fick inte rätt.

Mycket vatten har runnit sedan dess, många saker hänt och inträffat.
Mycket har vi lärt om husrenoveringar och värdet av bevarande.
Och huset vårt har stått kvar och väntat.
Vi har tagit tag i det i omgångar.
På baksidan har vi renoverat hela taket, lyft det och bytt ut alla tegelpannor till enkupiga.
Tegelpannor som vi tvättat en och en.
Bara en sån sak.
Linoljefärgen är inte köpt.
Den är kokt här hemma.
Bara en sån sak.
Takfotstassarna är av äldre modell och finns inte att tillgå.
Då snickrade/snidade min man nya.
Fast det behövdes äldre verktyg som inte finns att tillgå.
Då tillverkade han sådana.
Bara en sån sak.

Hela huset renoveras med mild och varlig hand för att bli återställt helt i originalskick.
Det tar tid.

Ovanvåningen var oinredd förutom ett badrum som placerats där i modern tid.
Där har min man lagt ner otroligt med tid. Det är långt ifrån färdigt, men det är på G…
Ja, inte på badrummet alltså, utan nya gamla rum.


Nu har jag tagit tag i fönsterbiten… igen.
Har nu skrapat klart ett av sovrumsfönstren. Allt är trärent. Ut och insidan. Det var 100% nödvändigt. Bara påmålningar under ett sekel. Men vilket trä som kom fram i fönsterstommen! Det tåligaste kärnvirket man kan tänka sig. Ser ut som nytt, trots närmare 120 år på nacken.

Jag har använt mig av en varmluftspistol för att mjuka upp färgen. Sen har jag valt mellan fyra olika formade skrapor. Det är väldigt lätt att ta i för mycket. Råkar man då slinta blir det repor som kommer att synas när det är målat. Så det gäller att vara kontrollerat starkmjuk… Eller nåt… :-) Bara färgen ska ju bort, inte något av träet.


Mesester?
Ja, är det inte då man jobbar på ordentligt?
Med annat än vad som står på lönespecen…

Inga kommentarer:

Bloggintresserade