24 september 2009

Bok och Biblioteksmässan 2009


I dag inleddes bok och biblioteksmässan i Göteborg.
Jag var där, trots feber och allmän förkylning.
, ingen svininfluensa, men tröttande.

På bilden ovan är det Johan Bävman som visar sina albinobilder i SFFs monter. Han var en av fem nominerade till stora fotobokspriset. Hans bok heter Albino - I skuggan av solen.

Vann gjorde Kent Klich med boken Picture Imperfect, den andra boken han har gjort om danska Beth. Han har under tjugo års tid följt den prostituerade narkomanen Beth, och skildrat det med både konstnärssjäl och hjärta.
Jag hörde honom föreläsa om Bethböckerna redan för några år sedan, och det var hans tålmodighet i bokprojektet som gav honom pris i dag.
-Jag ser fram emot att få berätta detta för Beth, sa han när han mottog priset.

De övriga nominerade var "From back home" av Anders Petersen och JH Engström, "One picture at a time" av Gunnar Smoliansky samt "Palmyra" av Eric Ericson.
Ett hetersomnämnande gavs till Martin Bogren för boken "Ocean"
Jag konstaterar att det bara är manliga namn.

Nu skriver jag inte mer i dag, sängen nästa, i morgon är det jobbardag. Måste piggna till!
Återkommer om mässan.

Inga kommentarer:

Bloggintresserade