13 september 2009

Vi som slutat röka


Det är kul när folk kommer fram och frågar
-Hur går det med rökningen?
Det är ännu roligare att svara
-Inte ett bloss på över sex månader!
.
Och mer än glad när de säger
-Jag har varit rökfri nu i tre dagar!
Det var en kvinna på Lekåsa marknad, när jag var där på jobb, som sa så.
Hej, jag håller på dig!
Du kan klara det, om du vill!
.
En annan äldre dam, puffade sin man i sidan och viskade
-Visst är det hon som skulle sluta röka
-Jo, sa mannen, de ä ho.
Sen tog damen i fråga mod till sig och frågade mig hur det gick med rökningen!
.
Det är bra att tala om det.
Det är många som har kollen på en då.
Det blir svårare att börja igen.
.
Herr G sa
-Passa dig nu för halvårsfällan!
När han hade varit rökfri i ett halvår, så skulle han bara prova.
Och torskade dit igen.
Han klarade av att sluta igen efter två månader.
På ren envishet.
Men det är länge, länge sedan.
Han har precis gått i pension.
Frisk och pigg.
.
Fast jag tycker att det fortfarande är jobbigt!
För en del kanske det är rena barnleken att sluta.
Inte för mig.
Flera människor har nämnt en gräns på fyra år...
Phuuuu...
.
Det gäller att hänga i alltså!
Tack alla Essungabor (och andra) som stöttar mig!
Det är nog lite därför jag bor här på landet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat tjejen!!!
Den största kampen är gjord, bara liiite till nu....
Kram, Suss

Elisabeth Källblad sa...

Hoppas du har rätt...
Tack för uppmuntran!

Kram tebaks

Anonym sa...

Tur att du är så duktig du... när vi andra tjejer inte är det.. du är stark.. en dag kanske jag också lyckas.. men jag är inte mogen ännu...

En av brudarna på lärcenter :)

Elisabeth Källblad sa...

Det blir din tur när du bestämmer dig för det!
Då hejjar jag på dig!

Det roligaste nu när jag inte röker är all tid jag får över, och alla pengar jag kan spendera på saker jag inte eldar upp!

Men, som sagt, det är fortfarande jobbigt... Tur att man är lite envis!

Bloggintresserade