16 februari 2010

Sportlovs Fotokursen


Att vara kursledare för en handfull högstadie elever i foto är.... kul, jättekul och... ansträngande.
Jag har alltså fått motion. -Yes, jag behöver detta, har jag tyst och envetet tänkt, när jag rusat fram och tillbaka för att mina elever skulle få prova på panorering. (klart man kan testa på många andra sätt, men detta blev ett rätt kul sätt, jag tror man måste bjuda på sig själv lite också)
Att se deras glädje när det funkade gjorde det absolut värt det!
-Wow, så häftigt! utbrast de när de betraktade sina bilder i kameran direkt efter.

Vi började fyratimmarpasset med teori. Grunden i all fotografering. Ljuset. Sen fixade vi runt med lite inställningar överlag i deras kameror. Några hade kompakter med sig, så vi kollade vilka möjligheter de gav. Men när vi sen gick ut efter en liten fikapaus hade alla en systemkamera i handen. Biblioteket hade köpt in en Nikon D3000 just för att ha vid sådana här tillfällen och jag lånade ut mina.

Det blev en kul dag och timmarna försvann i blixtens hastighet. När vi kom tillbaka efter att ha varit ute laddade jag in bilderna från de lånade kamerorna och brände på CD till tjejerna. Nu ska vi ses igen på torsdag för fortsättning. Det ska bli kul!

2 kommentarer:

Amy! :) sa...

det var superduperkul på kursen :) och vi fick lära oss mycket av dig :) , tack ! :D // Amy ! :)

Elisabeth Källblad sa...

Tack själv Amy!
Det var hur lätt som helst att vara "lärare" när det är så intresserade elever!!!
Ni var jätteduktiga, med ett härligt bildseende!

Bloggintresserade