13 oktober 2010

Och visst small det!


MÅNDAG
På mindre än en halvtimme med start 07.30, första jaktdagen, fällde Främmestads Jaktsällskap inte mindre än 3 älgtjurar. Det var hela kvoten vuxna djur det! Sen återstod endast fyra kalvar. Lite svårare, för då måste en älgko med två kalvar komma och man får då skjuta den ena.
De fick en kalv på eftermiddagen.
Mycket mer om detta i dagens tinninga.

På bilden är den sista tjuren, en udda 12-taggare, och hunden Günter. En "udda 12" betyder att den egentligen skulle ha 12 taggar, men det har bara hunnit växa ut på ena sidan. (6+5 blir ju bara elva)

Jag skulle så gärna varit med hela måndagen, men hade fyra andra jobb, plus tre privata ärenden den dagen (däribland frissan :-D blev bra).
Men nästa jakt hoppas jag innerligt att jag är ledig och kan vara med.

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Efter allt motljusfotande jag har sysslat med under de senaste vackra höstdagarna gillar jag verkligen solstrålarna du har fått med i detta foto! :-D

Det var bild på en 10-taggare i gårdagens tidning, skjuten av grannjaktlaget i måndags. Synd att inte den tjuren kunde knatat lite längre och över markgränsen... Men, men!

Elisabeth Källblad sa...

Tackar tackar! Just denna bild gillar jag också. Skickade den och en mer traditionell (läs: lite tråkig) som alternativ, där de sitter bredvid älgen (plus bilder på de andra skyttarna som också blev publicerade). Denna drog dom på inne i tinninga, men den traditionella kom på "ettan"! hummm?!

Jag tror däremot skytten till 10-taggaren var väldigt nöjd att den inte gick längre... Men synd för dig!

annette sa...

Snyggt jobbat av det jaktlaget, men varför den här bilden inte kom i tidningen förstår jag inte, en bild som är urläcker och lite speciell istället för traditionell!
Sitter det "gamla gubbar" och bestämmer vilka bilder som skall med;)

annette

Elisabeth Källblad sa...

Hej Annette!
Nu blev det fel. Denna kom in tinninga. De drog tom på den inne på vår sida (gjorde den extra stor), men på andra Ettan, dvs framsidan av del två, tog de den traditionella bilden. Det undrade jag lite över valet.
Och nä igen... det är en tjej som ritade min sida (och ettan)!
Men det låter som om du gillar bilden, liksom jag. Det gör mig glad.

Bloggintresserade