08 mars 2012

Internationella Kvinnodagen

Internationella Kvinnodagen.
Den 8 mars.
Hur långt har vi kommit?

När jag var liten var jag mäktigt imponerad av min faster. (Är det fortfarande, hon är en exceptionell kvinna!)
Hon var då med i Grupp 8!
Det kändes lite farligt revolutionärt.
Men hallå, har vi kommit så mycket längre i dag?

Sen detta kvinnoideal... Jag blir så trött.
Hur många av er ser ut som dockorna på bilden?
Kan vi ha dessa kläder?
På en skinny, ser det läckert ut, men på mig?
På dig?
Varför finns det inte skyltdockor av naturligare karaktär, typ så som de köpstarka 40- 50- och 60-talisterna ser ut? Kanske också 70- och 80-talister.

Även för män är det en minoritet som ser ut som dockorna. Skärpning modeindustrin!

3 kommentarer:

annette sa...

Så rätt av Dej att ta upp detta på kvinnodagen, som jag skrev till Dej hos mej så tycker jag att kampen för mer rättvisa mellan könen har avstannat.
Minns att här i stan så var det stora arrangemang fram till för några år sedan den här dagen. Nu har det "somnat" in på ngt sätt, vi kanske får ge oss ut och slåss på barrikaderna igen för det finns massor att göra!
Modeindsutrin borde få smäll på fingrarna,inte så underligt att många främst flickor/kvinnor men även en del män lider av ätstörningar!
Ha en bra Kvinnnodag, funderar på att göra ngt radikalt i kvinnofrågan idag, kanske skall tjafsa med någon manlig Dr om ngt;)

Kram!

Bonnfrua sa...

Det som är än värre är att flickläderna är mindre än pojkkläderna i samma storlek. Trots att barnen är lika upp till puberteten!!!!
Tjejer lär sig från början att ha tighta byxor och snäva tröjor (hur bra är det att leka i????) medans grabbarna ska ha pösiga jeans med mycket vidd.
Det är skrämmande tycker jag som småbarnsförälder!
Och sedan att man själv inte passar in i mallen för st 34, det får man ju stå ut med, eller nåt.

AnnaKK sa...

Det finns dockor med lite större mått - men några dockor med bilringar kring midjan har nog inte producerats än...? Lika dant med de som modellar åt klädmärken i generösare snitt och så där. Visst är de kurvigare och mer storbystade än de vanliga anorektiska modellerna - men feta och oproportionerliga (som många av oss konsumenter är) är de då rakt inte... <:-)

Så jag stämmer in i ditt "Skärpning modeindustrin"!! :-D

Bloggintresserade