27 november 2009

Julskyltnings kväll i Nossebro


Varje år har vi en avtäckning av julskyltade affärsfönster. I år blev den i kväll den 27 nov. Jag var ledig från tinninga, men var där med Nossebro Fotoklubb.
.
Vissa ingredienser är stående. Som till exempel Scouternas försäljning av julbockar, lotter och hemlagat godis. Alla pengar går oavkortat till kårens aktiviteter. Alla scouter hjälps åt med förberedelserna, bockbindning och försäljning under fredagskvällen.


Mest populärt är Ainas levande skyltdockor. Då flockas folket utanför. I år var det ett par som firade en "retro-jul". Man fick se vinylerna som kom fram ur paketen och en "sexig" korsett till henne...(!?) TV-kannan var framme och de små änglarna över ljusen som for runt och "bjällrade". Om nu någon minns dem? Samtidigt ur högtalarna berättades det för åhörarna som missad detta ljuva 50- och 60-tal om vad som gällde och hur läget låg i landet. Bra Aina!
.
-Titta, tänk att detta är vårt Nossebro, det kunde varit stan, sa någon utanför affären under showen i fönstret. Det var så mycket folk och många bilar precis utanför. Och jo, om man kisade lite och vägrade ha någon syn åt sidorna, så visst var det som en storstad... kanske inte New York, men i alla fall Trollhättan... eller nåt.


Årets tema som köpmannaföreningen beslutat om var som sagt var RETRO.
Någon skämtade om "Besök Nossebro, upplev Retro"
Och alla fönstren hade verkligen retro. Jobbigast hade det nog varit för Herrns PC. Hur såg inte datorerna ut på 50 eller 60 talet?! De var följdaktigen inte fullt så retro som till exempel antikhandeln, loppisbutiken eller den gamla nedlagda lampaffären.


Nossebro el, som levererar både ström, bredband och allehande vitvaror, lampor och dylikt hade ställt fram en fin fungernande spis, där en helt underbar äppelglögg hölls värmd på. Mitt bland de hur spejsade dammsugarna som helst. Två retrodamer, glöggexperter, stod vid spisen och serverade. Utanför fanns marchaller hela vägen in till huvudgatan och en bra bit bort (vi talar några hundra meter). En av våra brandbilar fanns också uppställd för att ta med alla barn som ville åka brandbil en sväng runt Nossbro.


Sist att ge upp var nog Scouterna. De stod och värmde, och bjöd på, glögg tills det var nästan helt tomt i vårt lilla samhälle. Trots duggregn och regn om vart annat, stod de där troget hela kvällen. Bra jobbat!
.
(För er som inte vet, Ainas är vår egen modebutik. Aina äger den och är ruskigt säker på mode. Det är en fröjd att shoppa där, och ja, givetvis skriver jag detta för att jag anser hon är min personliga klädcoach när jag måste vara lite mer "rätt"... Hon kommer bli ruskigt rik på mig när jag gått ner alla "sluta-röka-kilon" he he)

Till Lucia eller något ska jag skriva ner äpple-glöggreceptet här på bloggen, efter att ha testad det med någon procent, tillsammans med mina väninnor...

Inga kommentarer:

Bloggintresserade