28 januari 2012

I dag har jag lekt...

Det är ju så roligt nu när mina grejor fungerar och jag har lärt mig så ofantligt mycket nytt! Har inte jobbat på PC:n på två dagar nu!

Så kul det var att göra denna retusch!!!
Visst, det tog jättelång tid, som jag inte hade, men jag hade heller ingen självdisciplin att sluta!
Nu ska jag skriva fina texter till måndagstinninga och njuta av min retusch på andra skärmen under tiden...
:-D

Bilden är nu uppdaterad... hade glömt att bakgrunden bör vara oskarp. Nu fick jag göra den oskarp "manuellt" vilket förstört lite av håret... Men jag kommer nog aldrig mer glömma en sådan sak! Är man nybörjare så är man! :-)
Fast nu ser jag att håret blir lite för skarpt... hummm... återkommer....
Så... fixat lite till. Nu MÅSTE jag jobba! :-)

6 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Oj vad man kan göra, eller snarare vad DU kan göra! Svårt att förstå att det verkligen är samma bild från början!!! Urläckert.

Lektiden är ju även en lärotid, så du kommer garanterat ha nytta av den också! :-) Fast visst är det så att det är svårt att avbryta när man är på g med något.

Idag när dotera red så kollade jag speglingarna i den gamla lagårn´s fönster. Får se om något bler använbart, har en ide´till jag ska testa.
Det är så roligt att få vara med i din utmaning!

Önsakr dig en bra helg!

annette sa...

Jag fattar ingenting, är det alltså en och samma bild som Du gjort en så omfattande retuschering på!?
För mej helt otroligt att kunna göra något sådant, så snyyyyyygt!
Måste kännas underbart för Dej att allt börjar sitta nu,och så glad jag blir att Du har "tagit" Dej tid för att leka idag, det behövs;)
Lite belöning för allt slit Du lagt ner måste Du ju få!
Ha ett bra avslut på helgen!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Visst är det fräckt! Jag är faktiskt lite löjligt stolt just nu! :-)
Bonnfrua, vad bra för mitt samvete att du säger att lektiden också är nyttig lärotid!

Japp, Annette, samma bild!!!
Jag har över tio lager på ögonen, typ tjugo på håret och säkert en tjugo till för örat, huden, läppar och tänder.

Det är nya ögonfransar både över och under (svårt att se på denna lilla bild) och ögonbrynen är både ifyllda och ansade. Jag har lagt både roge, läppstift och ögonskugga, både vit och grön. Tänderna var svarta, så de fick en liten blekning. Hennes hud är lite färgad och har fått en liten lenhet. Alla prickar är borttagna och hon fick en liten tuff frisyr... mest beroende på att jag aldrig målat hår förut, och så himla enkelt var det inte! Phu! Måste träna mycket mer!

Tja vad har jag mer gjort? Jo klippt ut henne och lagt in henne i ruinen Brahe hus vid Vättern.

Sen är ögonen och munnen skärpta lite extra och lite mörker och ljus är lagt till för att få lite liv i bilden. Men det är rätt dåligt gjort, är inte heller så lätt.

Jo, örat fick jag putta in lite också, ska det vara stereotypiskt, så ska det! :-)

Men så kul detta var, så kanske jag lär mig så småningom!

annette sa...

När jag läser allt vad Du gjort redan nu, så är jag inte ett dugg orolig för att Du skall lära Dej ännnu mer när Du tid att leka ännu mer, så imponera!!
I mina ögon är Du redan fullärd:)
Nu skall jag fixa till lite hemma och sedan åka och tvätta bort allt salt och annat "skit" på bilen, sedan hoppas jag på lite vettigt väder så jag kan fota lite speglingar:)
Ha en bra dag!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Fullärd, ånej, det kommer jag aldrig att bli! :-)
Tvätta bilen... hummm en blank bil speglar, liksom vatten på backen! Tror du har stora möjligheter för din tanke i dag!
Ha en fin söndag, själv få jag se till att få morgondagens tinninga färdig!
Självdisciplin!
:-D

AnnaKK sa...

Vad skönt att du har fått ordning på allt nu! :-) Nu är nästa problem, förstår jag, att hitta tid till allt roligt du kommer att vilja göra med de nya mackapärerna - men det fixar du nog också på något vis! :-D

Jisses, vad mycket du har grejsat med denna donna. Läckert!!!

Bloggintresserade