11 januari 2012

Utmaning Teknik 2: Rörelseoskärpa

Först av allt måste jag säga att VAD ROLIGT SÅ MÅNGA DELTOG så här på en gång!
Och vad bra ni har varit på att ge er i kast med det svåra, att kommentera de andras bilder!
Nu över till nästa vecka...

In i det sista så var jag osäker på vilken teknik jag skulle välja. Jag ska sätta mig ner och skriva ner alla tekniker jag tänker mig och placera ut dem under året där de passar bäst. Och så att det blir en lite mer pedagogisk gångordning.
Och nu passar egentligen blixt super, men eftersom jag inte vet hur ni där ute har det med externa blixtmöjligheter så måste det finnas något för de som inte har det också. Så mycket hinner jag inte tänka just nu. Därför  föll valet på rörelseoskärpa.

Att använda rörelseoskärpa för att ge intryck av fart av något slag.
Man får fram en rörelseoskärpa genom att använda en längre tid.
En bil som kör på en femtiväg, blir oskarp rätt snabbt.
Man ska håller kameran still, och det är det som är vitsen i denna övning. Och svårt på tider unde 1/60.

Om något rör sig så långsamt  att man behöver längre tider än 1/60 s så kan man med fördel använda sig av något stativ eller något som kan fungera som stativ, kanske ett biltak, en mur eller något annat där man kan ställa ifrån sig kameran och sätta på en lång tid.  Då kan man få något som egentligen rör sig väldigt långsamt, kanske en tant med rollator, att få ett intryck av det går superfort.
Testa med olika tider och försök hitta den optimala oskärpan, som ger en känsla av fart, utan att bara bli en "suddig bild"
Ingen blixt är tillåten, och det handlar inte heller om panorering (att följa motivet för att få oskärpa i allt annat) i denna omgång. Dessa tekniker kommer vi till senare.

Själv tänker jag försöka göra ett porträtt som understryks av rörelseoskärpan. Jag vill ju köra den linjen. Ni som inte vill ta porträtt tar vad som helst annat där tekniken kan användas. Och det finns massor!
Frågor om tekniken kan ställas i kommentarsfältet till detta inlägg så svarar jag så fort jag hinner.
Likaså tankar om teknikval och förslag om olika tekniker kan skrivas där...

Redovisning onsdag den 18 januari. Regler finns här.

4 kommentarer:

Della sa...

Men vad bra att du inte valde blixt den här gången. Jag har ingen extern blixt och vet inte hur man handskas med en sådan. Så för min del är det kul att du tar något annat så här i början så jag "kommer igång".
Får fundera lite på det här med rörelseoskärpa. "Problemet" just nu är ju att det är så mörkt när jag inte är på jobbet. Experimenterandet får utföras någon gång under helgen alltså.

Elisabeth Källblad sa...

När blixt kommer upp ska jag försöka ha alternativ till icke externblixtägare, tänkte jag så att alla kan vara med.

Det är lite det som är grejen med valet. Det kan funka även när det inte är ljust. Har du kamerna på "stativ" så kan man använda riktigt långa slutartider ju! Och långa slutartider innebär också mer ljus in i kameran. Så får man försöka vara kreativ utifrån det.

Men testa gärna både på helgen i dagsljus, och vad det går att göra på en vardagseftermiddag i januari.
Ha så kul nu Della!

AnnaKK sa...

Låter bra att du tänker på oss som inte har externa blixtar när det blir dags för dylika övningar. :-)

Till det här temat kan man ju dyka ner i papperskorgen och se vad som finns där - har kasserat mängder med foton som just lider av detta fenomen! Dvs att motivet (läs fågeln...) har varit lite för snabbt för slutartiden. Fast i de fallen har ju rörelseoskärpan inte varit önskvärd - så det kan nog bli intressant att medvetet försöka få till ett foto där effekten klär motivet. Kul utmaning!!! :-)

Tack för feedbacken på gurkburken! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Aj aj aj Anna! Papperskorgen är fusk!
:-D
Du ska medvetet låta något få en oskärpa som ger bilden en ytterligare dimmension! :-)
Ser fram emot din redovisning!!! :-)

Bloggintresserade