04 januari 2012

Teknik-Utmaningen 2012 - Teknik 1


Teknik 1: Fönsterljus enkelt utan reflektorer.
Att tänka på som påverkar och förändrar resultatet;
Storleken på fönstret
Ljust eller mörkt rum
Avskärmat ljus
Ljusets riktning
Nära eller långt ifrån
Någon form av diffuser (gardin?)
Söder eller norr-fönster

Motivet kan vara en person (porträtt), eller något annat där man kan se hur ljuset faller och fasas ut samt skuggningarna som man vill ha fram för att få en levande bild.

Onsdagen den 11 januari 2012 är redovisningsdag.
Lägg upp din bild på din blogg.
Beskriv hur och vad du gjort av ovanstående samt om du gjort något i bildbearbetningen efteråt.
Skriv också att den deltar i Teknik-Utmaningen 2012 teknik 1 med en länk hit
Skriv en kommentar i inlägget RESULTAT teknik 1 (som kommer upp på onsdag) med din länk till ditt blogginlägg med din bild.
Kommentera minst en annan bild med två bra saker som den gjort / tänkt på, och en som man kan göra på ett annat sätt. (Det är svårt, jag vet, men försök. Det är så roligt för den som tagit bilden och så utvecklande för den som måste tänka till och SE bilden. Det går bra att göra det under veckan som följer, eller ännu senare också)

VEM SOM HELT SOM HAR LUST FÅR VARA MED !
Proffs eller amatör spelar ingen roll. Man gör bara sitt bästa.
Man är med de gånger som man känner man vill och klarar av tekniken. Kanske det behövs teknik eller så som man inte har tillgång till, eller så ska man bort eller helt enkelt inte hinner. Det är okay.
Det viktigaste är ATT MAN SKA TYCKA DET ÄR KUL!
Det får inte bli tvång eller måsten.

----------
Så, nu får vi se om detta funkar och om någon har lust att testa och hänga på. Själv tänker jag köra på!
Hojta gärna om något går att göra smidigare, typ med redovisningen o så. För jag har ju faktiskt aldrig själv varit med i någon annas utmaning förut ju! :-) Så jag är ju nybörjare på det!

BILDEN: är faktiskt fönsterljus. Tog den i dag i brådrasket, innan jag stack iväg på ett jobb. Solen sken en pytteliten stund. Å blommorna fick jag av en av våra gäster på nyårsaftonen!

5 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Tog bilden i brådrasket!!!!
Den har så krispighet i sig, precis som tulpaner ska ha.

annette sa...

Låter ju som om jag skulle kunna fixa till någon bild till den första utmaningen. En förutsättninng är ju att det kommer något som liknar dagsljus och inte detta kompakta mörker som råder nu;)

Vilket jobb Du lagt ner på att skriva ner allt och informera oss, tycker vi testar Ditt upplägg och ser hur det fungerar!


Ha en fin kväll, testa på att slappa lite, det skall jag göra;)

Kramen!

Elisabeth Källblad sa...

Japp, bonnfrua. Jag hade bråttom när jag tog bilden, men bildbehandlingen gjorde jag senare. Och det var då "krispigheten" kom till med skärpningen.
Tack Annette! Men det viktigaste är att det ska vara kul!
Solljus ja, det är en bristvara nu. Så vi får se om jag själv också klarar det... Men dagsljus, även om inte solen skiner är faktiskt ljus som kan komma in genom ett fönster! Även när det är mulet.

Jag kan tänka att det på sätt o vis är dumt o starta med detta mitt i vintern, men det är också viktigt att få med de som inte har massor av utrustning! Det kommer bli utrustning ändå framöver!
Jag får funderar vidare över nästa utmaning nu...

Lottas Fotografi sa...

Det här låter kul! Hittade hit av en slump idag. Får se om jag kan/hinner få till en bild imorgon.

Du har så rätt i att det viktigaste är att det är kul. Och kommenterar man hos varann är det utvecklande och lärorikt.

En blogg jag gärna kommer tillbaka till!
Mvh Lotta

Elisabeth Källblad sa...

Hej Lotta! Kul du gillar idén!
Och du är jättevälkommen med en bild så snart du hinner!

Bloggintresserade