26 januari 2012

Resultat teknik 3 kort skärpedjup

Fl´åt lite sen, och i dag är en speciell dag. Jag har helt och hållet jobbat med min nya datorutrustning och program. Det har tagit tid, men jag tvingade mig själv att inte desperat kasta mig över PC när det inte ville som jag ville.
Visst, det tar längre tid än så länge, men jag räknar med att vinna tid när allt sitter på plats.

Jag har faktiskt jobbat hela veckan, och har hela helgen kvar på tinninga, har också klämt in ett jobb för GT för några dagar sedan. Kvar ligger det några andra reportagejobb och fotojobb som ska göras nästa vecka.
Därav min bloggfrånvaro.
Det kommer vara tufft ett tag till, men jag ser en ljusning så småningom.
Jag har tagit hand om mina djur också....

Och håller på att byta ut alla möblerna i vardagsrummet....

Och jobbat... Detta är snällaste Marie. Jag fick lov att ta en bild till bloggen när hon uppträdde i tisdags. Bländare 2,8 och 135 mm. De bortre ögat är oskarpt liksom mikrofonsladden...

Riktigt så här illa är det inte... men känner mig faktiskt lite mör!
Och hela veckan har jag tänkt på korta skärpedjup... :-)

OBS! Eftersom jag blev försenad så ligger de andras LÄNKAR till förra tekniken under teknik 3 beskrivnings-inlägget!  Tack för att ni är ni! Jag ska ut och kommentera under morgondagen!

5 kommentarer:

Arto sa...

Hej
Det här med kort skärpedjup är en enkel men samtidigt svår uppgift, för man använder det i nästan alla fotografier man tar. Givetvis beror det på utrustningen med, använder man en kompaktkamera så ökar svårigheten direkt.
Till bilderna.
Bra bilder allihopa. Det märks att det är en kunnig fotograf som har tagit dem.
Hitta något att ge konstruktiv kritik på ... Hmmm..... .
Nej inget denna gången.
Istället plockar jag favoriter.
Snömulen underbart fångat och beskrivande.
Döda råttan med sin blåaktiga färg och de vita tassarna.
Ha det så bra och stressa inte. Stå hellre över med bloggandet om det kör ihop sig.
Mvh Arto

annette sa...

Ja, vad skall jag säga om Dina bilder med kort skärpedjup, jo att jag tycker Du verkligen fångat det jag tror att Du ville fånga på ett mycket snyggt och proffsigt sätt.
Tycker mycket om ljuset i bilderna, och den "förhatliga" mojängen på bordet som Du fångat snyggt och som skall skruvas i, får mej att imorgon avstå från att åka och köpa ett nytt bord, tycker verkligen illa om att skruva ihop möbler;)Tack för att jag slapp den turen imorgon!
Ljuset tycker jag om skrev jag, tycker oxå om att Du kunnat fånga så mycket känsla i porträtten, måste ju vara så svårt att få till det, ser så naturligt ut.
Bilden på hästnosen är skön, eller snarare inte förskönad och det gillar ju jag!
Vad Du kan förbättra är att även få den döda råttan att
utstråla ngt positivt-))Ja, mer än att den är död då förstås!
Hoppas Du får en bra helg på jobbet och att nya tekniken fungerar!

annette

AnnaKK sa...

Ja, se där på musen hur det kan gå om man drar på sej en hjärtinfarkt! >:-) LUGNA NER dej medans du fortfarande kan, människa!!! Jag får ju nästan högt blodtryck av att bara LÄSA om DINA problem med teknikprylarna och alla jobb hitan och ditan... <:-I Min dator börjar förresten få ont om minne, men det vill jag helst inte tänka på. Ändå är det säkert ett lättfixat problem.

Hur som helst!

Hoppas det kändes skönt och avkopplande den stunden när du var ute och tog de här fotona till utmaningen!? :-) En härlig blandning.

Jag har lite svårt att se på min skärm exakt var skärpan sitter på hästen, sångerskan och musen - men har du använt bländare 2,8 + tele så blir det ju lite diffust/mjukt, och jag tvivlar inte en sekund på att du inte har satt den exakt där den ska vara. Men det skulle vara roligt att veta om du siktar på närmaste ögat eller i näsroten? Jag har fått lära mej att det är ögat som gäller, men har mer och mer börjat använda näsroten istället efter att ha läst ett tips nånstans om det.

Det första fotot är min favorit av dessa. Där ser jag underbar skärpa på båda ögonen plus att fotovinkeln är helskön. Skulle vilja se en variant av det där hon inte står ända intill väggen utan något steg ifrån den, så att tapetstrukturen blev lite mindre skarp. Är det golvet som syns som ett grått fält i nedre vänstra hörnet? Kanske skulle försöka få bort det också ur bilden?

Ha det fint! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Tack för snälla omdömen, Arto.
Lite av grejen är att börja med lite enkla saker, men att alla ska kunna börja ta kontrollen över dem. Du och jag jobbar ofta medvetet med skärpedjupet men nu fick alla tänka till lite extra på hur man kan framhäva genom det.

Annette, nu törs jag snart inte fortsätta blogga! :-) Du skippar än det ena än det andra när du läser mina texter eller ser mina bilder!!!
Åk och köp bordet för skjuttsingen!
:-D Att skruva ihop dem är trist, men så fint det blir sen... och vad lätt det var att få hem de platta paketen! Jag har skruvat ihop tre av sju nya möbler nu. Resten få jag ta vart efter.
Tack för reflektionen om ljus och känsla. Musen drunknade i baggens vattenhink...

Anna, det handlar om att prioritera rätt. Och ibland gör inte jag det...
Som i dag har jag "lekt" hela dagen! :-)
Men nu ska jag jobba med det jag ska göra, skriva måndagens tidning. Blir sent i kväll i stället.

Det där med försvinnande minnen i datorn är inte helt enkelt alla gånger. En hel del kan man rensa själv, men sen gömmer det sig en massa skit där man inte har en aning om. Jag hatar att den gör så!

Jag ställer oftast i ögat. Men ibland så så finns det orsaker att ställa den någon annan stans. Allt handlar ju om vilket skärpedjup du har och vad du vill ha skarpt och inte.
Vore kul att höra motiveringen i tipset om näsroten.

Jag har faktiskt inte "gått ut" för att ta någon av bilderna... Alla är tagna när jag gjort saker.
Översta bilden är när jag gjorde ett jobb i skolan, sen är den bearbetad hemma.
Syrena (ponnyn) är fotad när jag fodrade dem (och jag tog bort grenen och snön efter exponeringen).
Skruven tog jag när jag höll på att skruva ihop TV-bänken.
Och den stackars musen slängde jag ju på gödselstan och när jag senare åkte iväg på jobb så stannade jag till där, rusade ut, knäppte några bilder, och fortsatte till jobbet.

Tack för dina snälla ord om min bild!

Och nu har jag latat (lekt) hela dagen, så nu måste jag verkligen jobba också...

annette sa...

Fortsätt Du att blogga, skyller bara på Dej så jag slipper göra en massa jobbiga saker just nu, måste ju spara på armen så den räcker till att använda i landstingets tjänst;)

Kram!

Bloggintresserade