06 januari 2010

Stark kyla skapar Tjuvar



Här är årets andra tjuv-spår.
Det första hittade jag redan på nyårsdagen.
Då var det rådjur. Det är lite märkligt, för de har aldrig förut vågat sig in på våran stallplan. Den ligger mellan två stallbygnader. Men nu blev hungern för svår. Det var fullt av rådjursspår vid hösilaget, nästa gång om det händer igen, kanske jag hämtar kameran.
I dag var den med i alla fall. I dag var det harspår. Förra vintern som var så här sträng, kunde jag ha upp till dussinet harar samtidigt som flydde åt alla håll när jag kom...

MEN den absolut värsta tjuven som skapas av denna kyla är inte våra djur som försöker överleva. Nä, det är elbolagen med Vattenfall i spetsen.
Hela alltet gör mig så vansinnigt ilsk. Om de i alla fall grävt ner alla ledningar, så att man fick någon ström. Om de inte gnällde över dålig vinst och sen plockar ut miljardbonusar... Sen säger de att det är ont om ström för att det är för lite vatten, eller så är det för mycket vatten, eller så är det bara så att det är så himla kul att höja elpriset.

Som om inte det räckte... det är moms på elskatten också....
Jag blir så himla trött!

Inga kommentarer:

Bloggintresserade