21 juni 2009

Midsommaraftonen



har man nu hunnit få lite distans till... :-)
Någon sa på radion att vi borde värna om vår kultur med midsommarafton.
I våra grannländer firas det inte.
Midsommarstången, blomsterkransen, sju sorters blommor, dansen, sillen och potäterna och givetvis nubben är stående inslag.

I Främmestad samlades folket under en timme med dans vid bygdegården.
Jag samlade ihop mig dit också för att ta några bilder till tinninga.

Sen skyndade alla hem till sitt och sina bjudningar och kalasande.
Jag skyndade tillbaka till det kalas vi var på.

Det är mest barnfamiljerna med lite mindre barn, som kommer till det allmänna firandet. Som om man gärna vill visa hur en midsommarstång ska se ut och hur dansen går till, i alla fall för barnen. För man gör sällan en själv, såvida man inte ska ha större kalas.
Tror jag.
.
På bilden ovan sitter Eva som spelade dragspel till dansen i Främmestad. Det är hennes hundar. Den till vänster är Champion. Det betyder att oavsett vad du och jag tycker, är han ruskigt vacker! :-)
-

Vi var själva på stort kalas, men med mest lite större barn, klart andra intressen än midsommarstång. Sen festade vi hela den ljusa natten. Alla ingredienser fanns på plats, utom just stången, men vad tusan, den hade jag ändå redan plåtat. Vi åt, lekte, sjöng och hade det riktigt roligt!
Vi värnade allt vad vi hade om kulturen.
Det är lite därför jag bor här.
Tack till alla som var med och gjorde kvällen så kul!

Inga kommentarer:

Bloggintresserade