02 juli 2010

Min kamp...


...mot kilona startade om för några veckor sedan.
Viktökningen avstannade i julas efter rökstoppen den 2 mars 2009.
Då hade jag varit rökfri i 10 månader.
Och gått upp 25 kg!
Några av de kilona klär mig, resten ska elimineras!

Boken som hjälpte mig sluta röka var "Äntligen icke-rökare" av Allan Carr, tillsammans med receptbelagd sluta-röka-medicin. Tror de hette Champix eller nåt sånt. Det tog tre veckor från två paket om dagen till noll cigg. Och inte ett bloss sedan dess.
Så kunde jag efter 33 år som rökare, kan alla!

Att man går upp är inte konstigt. Nikotinet hindrar kroppen från att ta upp all näring ur maten. Så länge man röker svälter helt enkelt kroppen. När man sen slutar känner den "-Jippi, foder! NU gäller det att buffra för nästa svältperiod!" Precis det som fått människan att överleva i begynnelsen när det inte fanns så mycket mat under vintern.

Men efter ett tag blir koppen trygg i att maten kommer regelbundet och ingen svält verkar förestående. Så då avstannar viktökningen. HUR mycket man då gått upp beror ju givetvis på hur mycket man börjat småäta också! Något som kan vara rätt lätt när man inte kan ta en cigg.
Jag började till och med äta godis, något jag aldrig tidigare ens riktigt gillat!!!

Nu håller jag på att lägga om tänket kring mat och motion.
ATT varje dag motionera på något sätt. Simma, promenad, träningspass, eller kanske bara hoppa hopprep. (Mocka är också fin motion!)
ATT försöka undvika bilen (inte helt enkelt på landet), ta trappor i stället för rulltrappa osv.
ATT ta mindre portioner, det gick rätt fort att vänja sig med mindre än hälften vad jag tagit förr.
ATT äta sig mätt, men inte övermätt!
ATT äta mycket protein, och vara mer restriktiv med fett och mycket restriktiv med kolhydrater.
ATT helt utesluta rent socker.
ATT undvika halvfabrikat, där ofta både socker och andra kolhydratrika ingredienser finns.
ATT gärna helt undvika all form av alkohol. Men speciellt öl.

Detta är inga benhårda regler, utan bara något jag försöker tänka på.
Och so what om jag tar en näve chips till filmen i kväll... bara att ta en extra motionstur i morgon.

Man kan också helt enkelt säga så här: Det som man tar in, måste man göra av med. Enkel matematik.

Själv kan jag nu notera minus 3 kg.
Bilden tog jag i dag med min Iphone, när jag tog en power walk. Jag hann styra undan min fot i sista sekund, annars hade jag trampat på den.

2 kommentarer:

annette sa...

Tack för besök på min blogg,grattis till rökstopp och nu viktmisnkning, brottas själv med nikotinet, så jag vet hur det är;)
Har tittat lite i Din blogg och funnit en blogg med massor av underbart fina och vackra bilder, kommer gärna tillbaks, är det okej om jag länkar Dej?
Lycka till med husrenoveringen, hoppas inte allt måste göras snabbt!

Ha en bra dag!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Hej Anette!
Kul du tittade hit också! Din blogg är ju jättefin och jag var glad som tog en titt. Kommer jag göra igen!
Klart du kan länka om du vill.
Jag ska omstrukturera mina länkningar och kan ta med din då också om du vill!

Nä, husrenoveringen får ta den tid den tar. Man måste leva också, och mina barn är viktiga att hinna med.

Lycka till med att sluta röka, jag unnar verkligen alla människor att lyckas! Även om man får några flera kilon så får man även flera kilo pengar över...
För att inte tala om hälsan!
Håller en tumme för dig!
(kan notera ett kilo till i viktminskning vid gårdagens vägning!)

Bloggintresserade