12 april 2011

-En korv !?! (Bild nr 93 rest 272)



-En korv ?!!! utbrast Lucas Stark när Essunga musik och teaterföreningens ordförande Rune Niklasson gav alla i Bruksorkestern en liten gåva efter spelningen i söndags.
-En KORV? va han tvungen att förtydliga.

Det är många många artister och föreläsare som har, om än inte utbrustit orden, ändå tänkt tanken så att det har synts på utsidan. Kommunchefen, kommunutvecklaren, Kultur och bibliotekschefen, de och många till är de som givit en korv till celebra besökare.

Möjligtvis kan Kungen och Drottningen när de var här undsluppit/missat denna fina gåva. Men jag är långt ifrån säker på den saken.

Varför då? Jo, i vår bygd är vi ruskigt stolta över att Erikssons Chark finns. Det är ett familjeägt företag som gör otroligt goda charkvaror. Man kan också lämna in jaktkött eller egenslaktat kött för rökning. De har en liten butik på Storgatan, men exporterar långt utanför kommungränserna. Deras korvar innehåller övervägande delen kött och är av garanterat svenskt ursprung. Självklart är de lite dyrare, men desto godare.

Mark Levengood däremot fick en grytlapp, egenhändigt virkad av kommunutvecklaren själv. Det har flera fått. Lite variation är inte fel.
Vår kommun gör nog inte riktigt som alla andra kommuner. Vi har en liten egen prägel.
Och jag tycker det är fint!

Bilden är starkt brusreducerad och sedan uppskärpt rejält för att kompensera skärpeförlusten vid reduceringen.

2 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Så härligt att våga sticka ut så där! Och varför inte???? Det bästa man kan ge bort är ju det som producerats i närmiljön. Och så blir det ju relam för charkfirman som kanske ger fler jobb osv. Faktsikt väldigt smart.

Och så förklarar det var för det stod en korv brevid gitarren. :-)

annette sa...

Sådana "tilltag" gillar jag skarpt.
Närproducerat och gott kan det bli bättre, skall jag komma ihåg om jag passerar vid tillfälle.
Just sådana här saker gör ju att besökare som begåvats med en dylik gåva kommer ihåg platsen!

Ha det bra, här "gnor" jag på för fullt, huvudvärk, men just nu bryr jag mej inte;) Det skall bli färdigt!!

annette

Bloggintresserade