25 juni 2010

Midsommarafton




Jag har tagit Främmestads midsommarfirande, så slapp Börje klona sig i tre-fyra... typ... :-)
Bild o text i tinninga på måndag. (kanske kommer en annan rolig grej jag var ute på i går då också!)

Lovade visst på plats Eva P, som själv brukar fota, att dela med mig lite. Hon satt ju fast och sjöng så fint till dansen. Och eftersom jag slapp sjunga, kan hon få några till sin hemsida, via min blogg, eller nåt. ;-D
Bildspel efter att det gått i tinninga.

Här ovan två bilder efter att dansen tagit slut och bara några satt kvar och fikade. Då fanns det plats för lite spring med hunden Kajsa.
.
-VARFÖR FIRAR VI MIDSOMMAR?
Jag fick frågan, och upptäckte att jag svävade lite på målet...
Först kom frågan av en norman och en tysk på midsommarfirandet, sen hemma av barnen.
Nåväl, så här är det...
.
"Midsommar, helg firad till minne av Johannes Döparens födelse. Midsommardagen var utsprungligen förlagd till den 24 juni men i Sverige är den sedan 1953 en rörlig helgdag, som infaller första lördagen efter sommarsolståndet, under tiden 20-26 juni.
Under hednisk tid hölls midsommar i helgd på grund av sin närhet till sommarsolståndets och firades med delvis ännu kvarlevande seder och bruk. I Danmark och Norge kallas midsommaren Sankt Hans och där, liksom i Finland, firas den med dans kring eldar."
Källa: Focus uppslagsbok.
.
Så nästa fråga blir... hur kom sillen och midsommarstången in i bilden?

Inga kommentarer:

Bloggintresserade