08 mars 2011

Internationella kvinnodagen (Bild nr 58 rest 307)


Flinga är om inte kvinna, så i alla fall tik, och jag är möjligtvis en tant.
Men det är vår och våra systrars dag i dag!
En dag att tänka på alla kvinnor som inte har våra rättigheter.
En dag att bestämma sig för att göra något för alla utsatta kvinnor.
.
Tankarna går till tvångsgifta 12-åringar, kvinnor som får ta emot sin mans mindervärdighetskomplex, frustrationer eller kontrollbehov genom misshandel, kvinnor som inte har rösträtt, kvinnor som har samma eller lägre värde än en ko i männens ögon, kvinnor som bara får existera för sin man, kvinnor som får händer avhuggna eller syra i ansiktet för att de vill skiljas, kvinnor som dödas just bara för att de är kvinnor, raddan kan göras oändligt lång.
.
Men också olika lön pga kön är rätt irriterande... även om det i det stora perspektivet känns mer som ett lyxproblem. Hummm, men det är en viktig markering i lika värde.
Vi får aldrig glömma att män och kvinnor ÄR olika, men har LIKA värda.
Ibland kan det kännas som om jämnställdhetsfrågan dras in i absurdum.
Jag är stolt att vara kvinna, lika värd som min man, men attans så mycket kvinnligare! :-)

Bilden är en pensel som jag tillverkat av bild och text och använt upprepade gånger i olika storlekar på ett tomt dokument. Och ja, Flingan har blivit lite friserad, men bara lite på huvudet.

5 kommentarer:

-DES- sa...

Jättebra om kvinnodagen, håller med till 100%.

Bonnfrua sa...

Många tänkvärda ord!
Och så vill jag ju begripa mig på hur man gör en sån där "pensel" som du har gjort.
Får jag fråga en sak: Är det ett stort nerköp om man skaffar PSE4 istället för 9??? Bara undrar...

Elisabeth Källblad sa...

Tack DES!

Tack till dig med Bonnfrua!
Klart du vill veta det! :-)
Det är faktiskt väldigt enkelt, men beror också på vilket program man har. Ingen aning om det finns i gratisprogrammen.

I PS gör man i alla fall en text, en figur eller en liten svartvit bild, på ett tomt dokument.
Det vita blir genomskinligt sen följer gråskalan upp till svart som är helt täckande.
Klicka sen på Redigera - Definiera penselförinställning (Edit - Define Brush Preset).
En dialogruta kommer upp där du döper den, vipps finns den längst ner bland dina penslar.

Googlade lite på det och hittade en fin blogg där en Sonja beskrev hur man gjorde i elements.
http://sonjac.wordpress.com/2011/01/21/egen-pensel-i-elementsphotoshop/

Till din andra fråga. Jag vet inte, men jag är rädd att det är en betydande skillnad. Det har hänt massor i stora ps under samma period och elements följer ju den.

annette sa...

Oerhört mycket bra funderingar Du har skrivit ner angående kvinnodagen.
Ibland blir jag lite förb..... på en del kvinnor som jag tycker driver denna viktiga fråga på fel sätt, det Du skriver i del två i inlägget är det jag tycker vi verkligen skall lägga krut och kraft på.
Sedan får vi på "hemmaplan" försöka rätta till detta med löner och en del andra orättvisor som fortfarande finns kvar. Är oxå stolt över att vara kvinna, men ibland tycker jag inte om oss kvinnor!
Många är ojusta mot sina kvinnliga kollegor och vänner, en del kan göra vad som helst för att framstå
i god dager men är ena jä... ögontjänare!
Och jag har en del manliga vänner som blivit så oerhört illa behandlade av sina exfruar vad gäller umgänget med sina barn så det finns inte ord för det.
Har ibland tyckt att det även borde finnas en "mansdag"!
Kul att se Dej på blogen igen och det med en härlig bild på Flinga i alla möjliga och omöjliga storlekar;)
Du kan ju samla ihop lite bilder på Flinga och göra något likande vartefter åren går och samla förändringar på en och samma bild;)
Ha en fortsatt bra vecka!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Du har rätt i att en del kvinnor beter sig mer än ojuste. Men det är mer kopplat till person än kön, tror du inte?

En bit av problemet är att män har en fysiskt större styrka, medans kvinnor faktiskt oftare har en psykiskt större styrka. När det möts i "strid" blir det inte så bra alla gånger...

Jag tycker genusfrågor är fruktansvärt intressanta men svårigheten är att förkorta ner resultat av forskning till en kort och koncis text som når fram till männsikor och som kan ge en ökad förståelse och tolerans mellan könen. Att hitta en väg för dem att mötas och dra nytta av varandras styrkor i stället för att kriga.

Men men, hur vanliga är inte krig, i både det stora och lilla perspektivet?

Bloggintresserade