19 december 2010

Familjegudstjänster

Elva skulle jag vara i Främmestad kyrka.
Vaknade, upp, djuren, frukost, duscha, och ut till bilen.
Vad får man då se?
Jo, bilen bor i en snöhög.
Befriar den.
Iväg.
Snöig väg.
Mycket snöig väg.

Kommer två minuter över.
Det är det värsta jag vet att komma sent till kyrkan.
Det syns så tydligt.
Tur det är familjegudstjänst.
Det är inte lika tyst då, som på en vanlig gudstjänst.

Smiter in långt fram.
Liksom glider in i bänken.
På vänster sida.
Jag brukar alltid sitta på höger sida.
Där var det upptaget.
Känns konstigt.
Lite bakvänt.
Men det gick det med.
Sen hem.
Skriva.
Skriva allt det där jag borde skrivit i går.
Ringde upp kommunalrådet också för en intervju enligt överenskommelse.
Det gick bra.
Skrev mer.

Klockan tickar vansinnigt fort.
Hinner inte färdigt.
Slänger ihop alla anteckningar och datorn.
Sticker iväg till Essunga kyrka.
Mer barn.
Kommer två minuter sent här med.
16.02
Attans.
Glider ner i mittbänken.
Har garderat mig med telet.
Tur.
Noterar och filosoferar.
Efteråt talar jag med kyrkoherden.
Om måndagens luciagudstjänst.
Den ska också skrivas... hummm.
Kommer i morgondagens tinninga.

Iväg, men väljer att sätta mig på redaktionen nu.
Blir mer fokuserad när inte massa andra ljud stör.
Där kan jag också se hur sidorna kommer se ut.
Och se när mina grejor landar i huvudredaktiones burk.
Skriver, svettas och kommuniserar med redigeraren.
Tur det.
För det låg inne en redan publiserad grej.
Men vi fixade det.
Och andra Ettanbilden.
Och kommunalrådet.
Om inget blev ändrat efter att jag lämnat klockan åtta så blir det fina Essungasidor i morgon.
Hem.
På med en tvätt.
Mat till familjen.
Mat till djuren.
Krig med den frusna hösilagen.
Phu!
En stund vid datorn, njuta av dagens bilder.
Skriva i bloggen.
Det var min dag i dag.
Hur var din?
.
Bilderna är sådana som jag älskar att ta. Nu hann jag med och fråga föräldrarna också. Jag är så glad att jag får publisera dem här. Tack!
De visar vad familjegudstjänster är.
På ett sätt som vi inte gör på en lokalsida i tinninga.

3 kommentarer:

Jenny Svensson sa...

Hej!
Det var jättetrevligt att träffa dig i förra veckan och jag hoppas vi kommer få ett gott samarbete till vårens kurser. Vilka fina bilder i dagens inlägg, älskar sådana bilder som inte är arrangerade utan tagna direkt ur verkligheten. Ska titta vidare på din blogg och alla fina bilder. :) Må gott och så hörs vi.
Jenny Svensson SV

annette sa...

Att vara reporter och fotograf på en mindre ort tror jag är mer givande än att vara det på en stor tidning i t.ex Stockholm.
Du får ju syssla med så otroligt mycket olika saker, som verkar spänna över det mesta.
Verkligen kul att få se Dina fina bilder idag, sådana spontana bilder på människor jag drömmer att få ta, men jag skulle aldrig ens våga drömma om att ha en kamera med i kyrkan;)
Verkar ha varit en fullspäckad dag då Du oxå skulle serva djur och familj med diverse;)
Hoppas att dagen idag varit lite lugnare!
Visst är väderrutan lite kul!!
Kram

annette

Elisabeth Källblad sa...

Hej Jenny!
Tack för en trevlig fikastund själv! Det får vi tro att det blir något bra utifrån våra idéer.
Kul att du gillar mina bilder, kika du runt en stund, och kom gärna tillbaka!
Vi hörs av snart om kursuppläggen.

Hallå Annette!
Jobbar man i stockholm, så blir det mycket porträtt och "gubbar" kanske? På en lokaltidning jobbar man ju mycket mer nära på ett helt annat sätt.
Tar man inte upp kameran i kyrkan? Det har jag aldrig reflekterat över. Men det är klart, man försöker att inte störa för mycket. Jag använder ytters sällan blixt till exempel.
Något lugnare dag i dag, men nu börjar julstressen...
Phu!
Ha en fin kväll!

Bloggintresserade