08 augusti 2010

Flingan Badat


Nej det är inte före - efter bilder.
Det är under - efter bilder.
Hon blev en teddybjörn.
Sötare än socker.
Renare än snö.
Doftade som...
...schampo.
.
Klorna är klippta, öronen checkade, vågen visade på 2,4 kg, och hon är nu 10 veckor och två dagar. Inga fästingar fanns och en första bekantskap är gjort med trimmningskammen. Det går bra med rumsrenheten, någon olycka men på helt rätt väg. Koppelträningen fungerar super och hon är kommer fint på inkallning när hon är utan koppel. Känner mig som... mamma... typ.
Flingan-rapporten slut.
.
I morgon är semestern helslut...
Härligt att börja jobba!

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Vad alla hundar ser annorlunda ut när de är blöta! :-D

Jag tycker förresten nästan att schampoodoft verkar mer avskräckande på fästingarna än alla de olika fästingmedeln som man kan köpa!? Vår hund, som är så pälsrik, är en riktig "fästingtaxi" och det är ett evigt bortplockande av dessa vidriga kryp. Suck! Trots att han har fästinghalsband... Det ska verka i 6 månader, men det gör det inte... Och tydligen är det så giftigt så hunden förmodligen kommer att dö av leverskador - om nu inte nån fästing tar kol på honom innan dess, vill säga. Dubbelsuck!!

Tycks gå finemang på alla sätt och vis med valpträningen - hon kommer att bli alldeles exemplarisk, och en toppenbra förebild för nästa valp när den så småningom gör entré i familjen. :-)

Har inte haft en minut till övers för något testande av att fota i RAW de senaste dagarna. Men det kommer fler dagar... :-)

annette sa...

Finns inget som som ledset ut som en våt hund, hon ser verkligen lidande ut. Men som väl så blev hon ju ännu finare än tidigare efter badet, ser precis som Du skriver ut som en liten teddybjörn.
Verkar flyta på väldigt bra med "hundskolan" för Flinga, hon är ju inte så "gammal" ännu!

Ha en bra start på jobbet!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Din tid verkar lika tajt som min, Anna! Så egentligen skulle jag inte alls vara ute på bloggen nu!

Jag har haft det där halsbandet förut, till min risen tik som dog av något de inte viste vad det var när hon var bara två år. Hon hade bland annat knappt några vita blodkroppar kvar.
Kan det finnas ett samband? Inte den blekaste, men ska kolla med Skara djursjukhus... faktiskt.

Tack Anette för din önskan om en bra jobbstart! Den var blöt!!!

AnnaKK sa...

Vad hemskt med din förra hund! :-( Ja, tänk om det verkligen var fästinghalsbandet... Jag blir bara mer och mer tveksam till att använda såna, men alternativet (tio nya fästingar om dagen, typ...) är ju sannerligen inte heller så trevligt. :-/

Elisabeth Källblad sa...

Jag tror mycket på "back to basic". Fick ett tips från en annan hundägare. Lägg vitlök (vet ej i vilken form) i vatten och låt det dra några dagar. Blöt sen hunden med detta, så ska inte fästingarna gilla honom mera. Har ingen aning om hur mkt det luktar, eller om det fungerar. Men hon sa att det funka!
Ska nog testa själv sen, för kemikalier gillar jag inte.
Berätta om du testar!

AnnaKK sa...

Det ska även gå att ge hundar vitlökskapslar mot fästingar, men de enda jag känner som jag vet har prövat säger att deras hund inte verkade tåla kapslarna. Han tappade matlusten och blev allmänt slö och hängig, men blev pigg igen när de slutade ge honom dem. Så det låter som en bättre idé med ett bad i vitlök! Men undrar just om en annan står ut med lukten sen...? 8-X


Från det ena till det andra. Jag har nu testat några foton i RAW, men sen körde jag fast för att programmet jag har (Canon RAW Image Task)inte vill öppna filerna!? Det har antagligen gått sönder på nåt vis, för annars begriper jag inte varför det inte går - det följde ju med kameran...

Provade att ladda hem ett annat från Internet (FastStone Image Viewer), och det funkar men saknar de redigeringsmöjligheter som egentligen är själva vitsen med RAW. Allt jag kan göra med RAW-filerna i det programmet kan jag göra bättre på Jpeg-filerna i mitt vanliga bildbehandlingsprogram. Så med andra ord: Jag har kört fast! Redan... <:-)

Elisabeth Källblad sa...

Kan tyvärr inget om Canons program. Men testa och uppdatera det, eller installera om det!

Eller gå in på fotosidan.se (är du med där?, bli det annars) Där kan du fråga i ett forum och få svar från folk som har just samma kamere och program som dig.

Det tredje förslaget blir väl att kontakta stället du köpt kameran på för du kan säkert få programmet igen.

Trist jag inte kunde säga -Gör si och så, så är det fixat! :-)
Hoppas det löser sig! Lycka till!

(OM du testar vitlöksbadet, berätta hur det funkar!)

Bloggintresserade