04 augusti 2010

Seglora Kyrka i Marks kommun


Denna otroligt vackra kyrka körde vi förbi när vi var och besökte barnen på scoutlägret i dag. Bilden är bara tagen ifrån bilen genom rutan under färd.
.
Det finns en känd kyrka på Skansen i Stockholm som också heter Seglora kyrka. Det är den ursprungliga kyrkan från Seglora i Västergötlan och är helt byggd i trä, rödmålat, under åren 1729-30.
1901-03 byggdes den nuvarande stenkyrkan i Seglora och den gamla i trä skulle då rivas. En rivning som turligt nog blev fördröjd och 1916 såldes den gamla kyrkan i stället till Nordiska museet och den förflyttades til Skansen.
.
Stenkyrkan är byggd i nygotisk arkitektur. Arkitekt var Adrian Peterson. Den har 800 sittplatser. Tornklockorna är tagna från den gamla träkyrkan, så klockorna på Skansen är inte de ursprungliga. Allt ska de inte få ha där uppe i Stora Staden...

2 kommentarer:

annette sa...

Helt rätt, allt skall "dom" inte ha i stora staden;)
När jag hör namnet Seglora så tänker jag ju på Skansen, visste inte om den här oerhört vackra "originalkyrkan". Tur att den blev byggd, men också tur att den gamla kyrkan hamnade på Skansen.
Sällan sett så snygg bild tagen genom bilrutan i full fart!!

Här lyser solen ikväll, hoppas den lyser på Dej oxå!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Hej Anette!

Visst är det Stockholm/Skansen man tänker på när man hör Seglora kyrka.

I dag har solen gassat tokmycket på mig när jag varit på jobb. Riktigt jobbigt blev det i mörka jeans... ja jag vet, felval! :-)

Men kanske hellre det än allt detta vatten som fallit ner det sista!

Ha en mysig helg!

Bloggintresserade