15 augusti 2010

Översvämning i trädgården


Den 9 augusti var det denna bild jag tog... Ni vet, när det hade regnat hela dagen.
Hela hennes trädgård låg under vatten som nådde upp till stövelkanten. Hon ringde och tyckte det hela var en rätt kul grej, och erbjöd oss att ta en bild till tinninga. När jag sökte runt lite mer kom jag fram till att det beror på att vindarna blåser inte som normalt. Därför får vi mer nederbörd här. Tänkbar orsak till den förändrade vindriktingen kan vara växthuseffekten...
Detta tycker jag är så roligt, att sätta den lilla lokala händelsen i ett större perspektiv och få ett samband med de stora frågorna.

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Du milde...! 8-X Rann det inte in vatten i huset - är det källare på det så kan man ju tänka sej att det var som en smärre simhall i den... Hu!

Var jag hittar mina motiv nånstans...? :-) Överallt, är nog det enkla sanna svaret på den frågan. Det är bara att se sej omkring - det händer nåt precis hela tiden, men tyvärr är ju inte alltid man hinner att få med den riktiga poängen på bild. Killen i stolen spanade jag in en lång stund, hann till och med äta en glass innan jag "skred till verket". ;-)

Får se om det blir nån vitlöksbehandling av hunden, men fästinghalsbandet har jag iallafall plockat av honom nu. För tillfället stinker han rävpiss (det verkar stryka omkring en räv här runt och huset om nätterna, och den märker revir som hunden genast vill märka över igen när han släpps ut på morgnarna!), och det kanske också har en viss avskräckande effekt!? Åtminstone på folk!!! Hm... Lovar att jag ska meddela resultatet om jag testar med vitlök!! :-)

Och vad det gäller RAW-filerna så ska jag ta tag i det där igen så småningom. På ett eller annat vis ska det gå att lösa! :-)

Ha en jättefin dag!

AnnaKK sa...

Himla bra att du finns - bara det att vi har diskuterat RAW lite har satt fart på mej! :-) Idag har jag hittat en uppdatering av det befintliga programmet, så nu har jag äntligen kunnat testa att redigera en RAW-fil. Riktigt intressant!!! Lär ha förströelse ett bra tag med att lära mej alla finesser och hur man bäst ska använda dem.

Och helt klart är RAW ett filformat jag kommer att välja i fortsättningen till åtminstone alla "viktiga" foton. :-)

Elisabeth Källblad sa...

Du är jättebra på att se motiv. Ta hand om den förmågan. Långt i från alla har den!
Kul att du kommmit igång med RAW! Ibland räcker det med någon att bolla något med! Glädjande att jag fick vara det!
Jag har också några jag bollar med, eller ialla fall försöker ibland. Alla har ju inte alltid tid.
Är lite för trött för att skriva något klokare, har lite mycket just nu runt mig!

Ha det så gott!

annette sa...

Ops! Där kan man nog ha fisketävling om det kommer lite till;)
Kanske ser det ut så där någonstans i min närhet imorgon, det vräker ner och har så gjort ett par timmar, plaskvåt trots paraply på vägen hem från jobbet;(

Ha det så bra i veckan!
annette

Elisabeth Källblad sa...

Ja, det är inte lite vatten som trillar ner ovanfrån just nu!
När det regnar som värst, verkar det studsa upp från marken, liksom under paraplyt... typ. Så våt blir man.
Hittar du en lika fin tomt, så fota och lägg upp!:-)

Ha det själv gott.

Bloggintresserade