12 oktober 2011

Helt slut... (Bild nr 255 rest 110)

Upps, det där tog på kraften!
Men jag hoppas att det gick bra, att framför allt deltagarna tyckte det. Det var kul vi blev så många!

Inledningsvis gick vi igenom grunden, ljuset, att rätt mängd ljus ska träffa sensorn och att man kan bestämma hur mycket av vilken bit som ska låta ljuset flöda in. Och framför allt vad som påverkas i bilden av vår beslut.
Att bländaren avgör skärpedjupet, att tiden fryser alt. ger rörelseoskärpa och att isot ger oss större möjligheter till en viss kostnad av brus.
Typ.
Och detta är ju faktiskt vad hela kursen kommer att handla om. För det är ju det som är just fotografi. Att måla med ljus.
Men vi kommer också att svänga ut i massor av resultat av våra beslut av inställningarna vi gjort. Träna på att hitta problemlösningar för att få den bild vi vill ha.
Det är en taggad grupp jag har fått, så himla roligt!

6 kommentarer:

annette sa...

Men Flinga ser då inte ett dugg slut ut;)

Låter som en toppenkurs Du satt igång, och jag gillar verkligen upplägget, dä Ni även kommer att ha problemlösningar och svänga ut rent resultatmässigt.
Kul att att det är en taggad grupp oxå, för då är det ju roligare för Dej som kursledare oxå!

annette

Della sa...

Vad kul att ni har kommit igång. Hur många är ni? Lägger du upp det så att man har "läxa" till nästa gång, typ att träna på något speciellt?

Elisabeth Källblad sa...

Vi får hoppas det Annette! Det är ju en sak att kunna själv, en helt annan sak att förmedla det man kan!
:-)

Vi är åtta stycken, rätt lagom för den här typen av kurs. Man ska hinna gå runt till alla också och kolla att de hittat inställningar och så också mellan varven.

Jo, jag tänkte ha en uppgift, men vi hann inte så långt som jag hade planerat, så det blev en annan...
Men nu fick jag en humm om vad det tar för tid och förhoppningsvis kan jag planera lite bättre inför nästa träff!

Bonnfrua sa...

Tänkte allt en tanke på din fotokurs när jag "kursade" med min knyppeldyna...

Så roligt att det är elever som är intresserade! Avis jag? Hum....

Ha det gott idag.

Och just det, en sverigedräkt SKA sys på maskin, ej för hand! Sicken skillnad mot den jag har!!!

AnnaKK sa...

Härligt att kursen är igång! :-)

Och jag kan tänka mej att det snurrar ordentligt i dina kursdeltagares huvuden nu - iallafall om de inte var vana vid manuella inställningar från tidigare! :-D Rent teoretiskt är det ju inte svårt att förstå hur det fungerar, men att omsätta teorin till praktiken kräver ofta att man tänker både två och tre gånger i början. Så det där med nån slags hemläxa att ägna sej åt tills nästa kurstillfälle, är nog bästa sättet att förankra nya kunskaper. Sätter sej i ryggmärgen gör de ju inte direkt, precis. Sen blir man nog heller aldrig riktigt fullärd vad det gäller foto - eller man behöver inte stanna vid det perfekta, kanske jag hellre ska säga!? Och det är väl det som är allra roligaste med foto kanske!? Att det alltid finns något man kan förändra i/vid exponeringen för att tillföra sina foton mer kreativitet, ett annorlunda uttryck osv. :-)

Elisabeth Källblad sa...

Ja du Bonnfrua, knypplingens konst är rena hebreiska för mig! Men jag har faktiskt två dynor, arvegods! Vad skönt att höra om Sverigedräkten. Hmm tål att funderas på.

Så är det Anna. Som jag sa till deltagarna, att det är ju faktiskt detta hela kursen kommer att handla om. Tre värden som bestämmer en slutprodukt... typ. (som du helt riktigt skriver, inte behöver vara den korekta)
Enkelt teoretiskt, men att få in det i sitt sammanhang vid olika tillfällen, det är ju det vi ska träna på.
:-D

Bloggintresserade