05 maj 2011

Grästorps Fotoklubb (bild nr 113 rest 252)



Dagen efter Nossebro Fotoklubb har alltid Grästorps Fotoklubb möte.
Jag har tillhört GrästorpsFK i kanske sex-sju år.
Nossebro startade jag ju upp för ett och ett halvt år sedan, och har inte hunnit med Grästorps så mycket sedan dess.
Men det var underbart att vara med på mötet i kväll.
Nere i källarlokalen på äldreboendet.
Precis som myten om fotoklubbar säger.
Vi har massor av "gamla gubbar" också, precis enligt myten!
Men även ett gäng yngre, och allt däremellan så det är en riktigt rolig klubb.

Mannen på bilen var inbjuden för att tala bild.
Eller rättare sagt en bit om hur man tar kontrollen när man tar en bild.
Härligt!
Han talade bland annat om porträtt, hur man kunde skildra känslan av en snäll respektive icke snäll person och så med ljusets hjälp, hur man kunde få fram personligheter.
Okay, jag erkänner direkt. Detta är ett väldigt dåligt porträtt på honom.
För han var glad, skojfrisk och viste vad han talade om.
Denna man gillar jag.

Bilden är beskuren lite, hyffsat vitbalanserad, upplättad i mannens ansikte hals armar, brusreduserad och slutskärpt. Ljusförhållandet var lite knepigt, för det var en lampa direkt på det vita pappret, och han hamnade liksom i skuggan från det starka skenet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det varkar ha varit en väldigt spännande och lärorik föreläsning!
Kul!
Och jag tackar för tips på hur jag ska få till den däringa stendösen. Har försökt att ha ungarna som "mått" men igår var de inte riktigt på humör... Får ta en tumstock och bege mig upp dit efter jobbet idag.
Önskar dig en bra fredag!

//Bonnfrua

AnnaKK sa...

Kul att du tog med blädderblocket i bilden! jag blir alltid lika fascinerad av såna där teckningar - man fattar vanltigtvis NADA om man inte var med från början i deras tillkomst! :-D

Så du är med i två fotoklubbar!? :-) Då kan man ju säga att du är med i en för min räkning också, så blir statistiken jämt fördelad! Fniss... ;-)

Det var för övrigt ingen vidare animering jag fick till av hallonris-bilden igår. <:-) Men det såg precis ut som en liten knytnäve i änden av fjolårsgrenen, och jag fick för mej att jag skulle få den att lixom "ge fingret" åt frosten...

Ha det fint! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Det är rätt Bonnfrua, på´t igen!
:-D
Men Anna då! SER du inte vad det är?
ASG!
Det är en bild på ett vattenfall i en skog! Klart som korvspad! :-)
Men du, om jag ska täcka en plats för dig i en fotoklubb (är med i Vårgårda också)... borde jag debitera dig årsavgiften då????

Aha, vad det DET det skulle föreställa, nä, det fick jag faktiskt inte till det. Kanske beror på att det inte är så där väldigt vanligt att växter "ger finger" till något, eller någon!

Ha en underbar lördag nu!

annette sa...

Undrar hur en bild skulle se ut om jag fösökte tyda bläderblocket, ännu sämre än vanligt skulle jag tro;)

annette

Anonym sa...

Det blir svårtytt när blädderblocket är äldre än samtliga i lokalen..
Men som vanligt en kul kväll med fotogänget i Grästorp..
/ Stig...(aka "MANNEN" i Bild)

Elisabeth Källblad sa...

Nämän Hallå Mannen!
Nu vet jag du hittat min blogg! :-)
Kul!
Vi hörs av.

Bloggintresserade