07 november 2011

Fojo dag 1 (Bild nr 285 rest 80)

Det är ett härligt gäng som har slutit upp denna vecka på Fojo!
Det är Den pratglade från veckopressen, Vegetarianen från Läkartidningen, Glada Ögonen från Svt, jag och åtta till från dagspress.
(Alltså detta var ingen bildtext:-))
Ni fattar va? Härliga människor!

I dag har vi granskat tidningarnas webbsidor som vi representerar.
Riktigt så som det diskuterades sedan har i alla fall inte jag tänkt.
Och helheten fick mig att fundera i lite egna banor;
Är webben till för papperstidningen eller lever den ett eget liv och är de då "konkurrenter"?
I ett framtida perspektiv borde man nog fundelerera ett varv till.

Vi har också slaktat bort över hälften i en upprepande, klyschig och "blindtarms"-fylld text. Transformerat byråkratsvenska till gräsrotsnivå och kortat ner en typ 1200 tecken text till en klatschig ingress.

Så vi har allt jobbat! (NU, är det bildtext)

Sen blev det spinning pass på levande cyklar ner till byn. Alla utom Magistern och Rökaren följde med. Middag med levande ljus (förvisso värmeljus, men det fick gå ) och en liten alkoholhaltig dryck. Litta tjôt och nytt spinningpass hem till studentlängan.

Att jag överhuvudtaget skriver så utförligt om dagen är för att en kollega på en annan liten lokalredaktion undrade om vad man gjorde på Fojo, om det kunde vara kul i hela fem dagar? Och JA, det kan det!

Fortsättning följer.

2 kommentarer:

AnnaKK sa...

Låter intressant, det ni gör - särskilt after work! ;-)

Jag ser absolut papperstidningarna och webupplagorna som konkurrenter till varann - för av ren snålhet kan jag välja att läsa tex Expressen gratis på nätet istället för att köpa den på macken (vilket hände allt som oftast att man gjorde förr - innan internet, alltså). Och i det fallet (Expressen!) bryr jag mej inte om ifall papperstidningen har mer innehåll...

Men att lokalblaskor inte har med allt i sina webupplagor kan jag tycka är synd - men det är ju också för att jag känner mej för snål för att köpa dem. <:-) Så det är precis som det ska vara med den saken, så klart - gratis är gott, men ska definitivt inte vara godare, så att säga!

Alternativet att prenumerera på en e-tidning finns ju också, men när det handlar om att läsa sin morgontidning liggandes rakt över kaffekopp och mackor eller försöka scrolla fram artilklarna på en liten bärbar dator som man kan ha på köksbordet, så är ju valet lätt: Då vill jag ha en riktig tidning!! :-) För priset är ju detsamma, och den riktiga tidningen kan man återanvända när man ska sätta fyr i spisen. ;-) Och så är det faktiskt en helt annan känsla att vända en riktig tidningssida än en virtuell. :-)

Elisabeth Källblad sa...

Detta är det eviga dilemmat!
Jag gillar också webbnyheterna.
men kan också tycka den riktiga papperstinninga har sin gedigenhet och känsla att läsa ifrån.
Svårt.
Ännu svårare att försöka anpassa sig till en framtid som man inte riktigt vet hur den ser ut...

Bloggintresserade