06 januari 2012

Tankar om Fönsterljus

I dag sken solen, och jag fick lite panik när jag såg att den inte tänker skina så mycket mer innan deadline för fönsterljusbilden på onsdag.
Så jag tog en promenad bort till grannen som både bjöd på kaffe och sitt ansikte, så jag rätt desperat knäppte av en bild på henne. Tusen tack snälla granne!

Kom sen att tänkta på att fönsterljus inte alls behöver vara i solsken.
Ljus ja, men inte nödvändigtvis solsken.
Det var inte så här jag ville göra det, i panik. Jag vill ju utforska varje teknik ordentligt.
Testa leka och se hur det kan bli så som jag vill ha det, inte acceptera så som det blev!
Nu har jag en bild i alla fall. Men jag ger mig själv lite bakläxa ändå. Om jag hinner innan onsdag så ska jag testa mer. Bestämma mig innan hur jag vill ha det och sen förverkliga den idén.

Helt säkert kommer teknik fönsterljus återkomma i sommar någon gång. För det är skillnad på hur man kan jobba med mycket ljus och lite ljus från en fönster. Dessutom ska vi kolla ut med reflektorer.

Bilden ovan tog jag i dag på vägen hem från grannen, ni ser jag var sent ute för ljuset överhuvudtaget! :-)

6 kommentarer:

AnnaKK sa...

He-He!

Även jag fick lite sån där halvpanikkänsla ang detta igår, just för att det var solsken (för när var det det senast - och när ska det hända igen, typ!?). Men krasslig som jag var (är...) orkade jag nätt och jämt fundera ut hur jag kanske skulle arrangerat ett sådant foto... <:-)

Härlig kvällshimmel du har fångat här! Flygplansstreck är vackra. :-)

annette sa...

Vilken granne!! Både fika och modell, var rädd om henne;)
Om Du var sent ute för solljus vet vi ju inte, beror på hur länge Du "slappade" och "sladdrade" över kaffet oxå;-))
Underbart vacker bild blev det precis i den sköna lite sena dagen i alla fall!
Ja, här funderas det oxå, har en tanke men vet inte om den genomförbar, men det återstår att se!Letar efter en pryl:-))

Ha en fin lördag!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Den här förkylningen/influensa som går är den mest segdragna man kan tänka sig! Är fortfarande vansinnigt hostig och snuvig. Ingen feber men rätt orkeslös jämfört med vanliga fall. Och jag blev ju sjuk runt den 20 dec!
Så jag förstår dig till fullo Anna!

Klart det blev en del sladdrande vid kaffet! Men jag gick dit för motionen skull, så jag var så ståndaktig så, och tog inga bullar eller kakor! Bara kaffe, utan socker.

Hoppas du hittar din pryl Annette!

Della sa...

Fick också ett ryck igår och räknade ut att det blir inte mycket till fönsterljus innan onsdag. Kastade mig ner i vardagsrummet med kameran i högsta hugg och såg mig omkring. En lampa! Den tar jag. Cirklade runt, gick närmre och längre ifrån, uppifrån och nerifrån... Hmm... Kollade ljuset, hur det förändrades beroende på var jag stod. Men... inte nöjd med resultatet sedan. Det fick mig att tänka till i alla fall. Kanske blir det här passiv aktivitet för mig - kolla upp vilka fototekniker du kör och sedan testa för mig själv.
Himlans snygg himmel!

Elisabeth Källblad sa...

Om du ändå testar för dig själv, hoppas jag innerligt att du också kan dela med dig av dina erfarenheter till oss andra, Della!

Du vet, det är ju ingen tävling, det är ju bara det att ju fler som deltar, desto fler blir erfarenheterna och lärdomarna som vi kan lära av varandra! Det är ju lite därför jag kör denna utmaning i år.
För att många ska lära mer!

Själv har jag funderat massor i dag, och läst allt jag kommit över om fönsterljus.
Kan bara konstatera att min bild är helt fel...! Eller tja, inte helt fel kanske, men bara om man gillar stenskarpt, och det var inte det jag ville ha.

I morgon kommer min favvotös med sin kille så vi ska testa lite fler bilder med dem som modeller i fönsterljus. Nu utan solsken! Två meter från fönstret. Återkommer i morgon om hur det gick!

AnnaKK sa...

Jag har världens svajigaste bredband idag - det kopplar ifrån var och varannan minut, känns det som. Varför vet i fåglarna... Kan även mobilmaster få fuktskador i detta bedrövliga väder!?

Hur som helst... Jag ska försöka ladda upp ett inlägg med en fönsterljusbild under dagen - om det går! :-)

Fågelfotot från inlägget häromdagen, och som du undrade hur jag hade bildbehandlat det, måste jag nog svara att jag inte riktigt vet!? Den där fria leken i Picnik har sina brister framförallt i att det inte går att gå tillbaka efteråt och kolla vad man egentligen har gjort - inte så som man kan göra om man grejsar i olika lager i PS och Elements... <:-)

Ang viktminskning. Motion vill absolut till, men det kvittar nästan hur mycket jag går och går och går (för springa finns inte riktigt på min karta!) om jag inte samtidigt drar ner på kalorierna också.

Misstänke att Vara ligger nånstans i dina trakter, så jag var var faktiskt in på Expressens hemsida igår för att se om det möjligtvis var du som hade varit ute och fotat åt dem på bilolyckan. Och det var rätt skönt att se att så INTE var fallet! Men det blir ju inte mindre tragiskt för det, naturligtvis. :-(

Idag bör man som bilist framförallt se upp för vattenplaning... Med så dåliga vägar som vi har nuförtiden ska man baske mej vara glad över att inte ännu fler stryker med i trafiken!? Nollvisionen känns verkligen inte speciellt prioriterad...

(Och medans jag har skrivit detta har bredbandet lagt av två gånger... Suck!)

Bloggintresserade