26 januari 2012

Utmaning teknik 4: Speglingar

Ibland hamnar man själv på bild när man fotar, man upptäcker efteråt att ssshit, där syns ju jag!
Det hände mig i går när jag skulle fota en man i en TV-affär. Han talade med sin kund och de hade en TV mellan sig.
Vet ni hur väl en TV fungerar som spegel?
Jag kommer finnas med i morgondagens tinninga... fast väldigt nermörkat! :-)

Det blev inget bra med det, men attans vad mycket kreativt, vackert, mystiskt, flummigt man kan göra med just speglingar.

Använd speglar, glasrutor, skyltfönster eller vad som helst som ger speglingar. Använd din fantasi och mussla ihop fräckaste bilden! Allt annat är fritt att använda, bara bilden innehåller en utnyttjad spegling (eller fler)!

Jag hade en sådan bild här på bloggen här. Det är bara en enkel liten bild, men visst lyftes den upp eftersom det är reflektionen i fönstret som är fotograferad med mörker utanför.
Och det är bara ETT litet exempel på vad man kan göra. Man kan ju fotografera genom glas, från utsidan in genom ett fönster, eller tvärtom. En eller flera speglar som i spegelhuset på tivoli?
Endast din fantasi sätter gränser.

Redovisning onsdag den 1 februari... jag ska vara i tid... :-)

2 kommentarer:

annette sa...

Så glad att se Dej här och glad att Du börjar få ordning på tekniken. Hinner inte titta på Dina bilder med kort skärpedjup nu,
jobbet kallar men jag återkommer ikväll!

Ha en bra dag!

annette

Bonnfrua sa...

Så skönt att få läsa ett litet inlägg från dig som säger att du faktiskt finns kvar där ngn stans på andra sidan Vättern!

Speglingar... det kan bli kul! När jag tagit kort på lite julsaker har jag använt mig av självutlösaren just för att inte vara med på bild... Ska man alltså tänka tvärt om nu? Eller nåt? Dags att börja grunna.

Kom ihåg att andas lite ibland också, och sova!

Kram

Bloggintresserade