02 juli 2011

Myror (Bild nr 160 o 161 rest 201)


8 kommentarer:

AnnaKK sa...

Man tycker att det skulle vimla av insekter nu, men jag vet faktiskt inte... Känns oroväckande, för här är det väldigt dåligt med insekter i år!? 8-I Ja, en och annan myra går det ju säkert att hitta, men det är värre med skalbaggar till exempel. Och mycket mindre med humlor, bin och fjärilar än vad det varit de senaste somrarna... Varför?? Man får ju hoppas iallafall, att det förr beror på de kalla vintrarna som varit än på nån sjukdom eller nåt miljögift... Att det även är mindre med mygg och knott ser jag däremot inte som något större problem. Ähum! ;-D

Snart ska jag ta reda på om det är bättre med insektslivet norr över - närbildslinsen är nerpackad! :-)

annette sa...

Snacka om Macro;)
Superhäftiga och fina bilder, gillar nog den andra mest, för den har även lite mystik i sig, och sådant tycker jag om!

Ha det gott!

annette

Elisabeth Källblad sa...

När du säger det Anna. I april med första värmen var det ju fullt av insekter, speciellt alla getingar oroade mig.
Men i denna värmevåg nu har jag faktiskt inte slagit ihjäl en enda geting... Har inte sett någon!
Lycka till på din färd norrut!
Annette, visst är det två helt olika typer av bilder. Kanske därför jag la upp dem, framför allt till Bonnfrua som just fotat myror. Den översta är en Hästmyra (tror jag de heter). Den satt på en blank skylt in till kyrkogården. Den undre är en svartmyra i min scherresminbuske.

annette sa...

Sv.
Elisabeth, det är ingen bild utan ett stort träd uppbyggt i kraftig kartong, som står framför ett fönster på Arbetets Museum här i stan.
Finns en mindre utställning om Bamse ihop med det!


Det här sammanträffandet om filmen var ju lite mystiskt, samma dag och allting;)
Ser ju inte heller mycket på vare sig film eller tv, men den här filmen har många pratat om, så när jag fick erbjudande om att låna den så slog jag till.
Förstår egentligen ingenting av allt som sagts om hur bra denna film är, är väl hur många människor som helst som upplevt detsamma eller liknande.
Alkolism, bråk mellan föräldrar i barndomen, brytning med föräldrar, sedan en "uppgörelse" vid mammans dödsbädd. That`s it!!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Som du själv sa, det handlar om vad man själv har i ryggsäcken!
Hade nog fått en tråkig stund jag med.
Tack!
By the way, stod på Ginza mellan klockan 17.54 - 18.07... Det var ett spel till min son och det blev en gammal Winnerbäck till mig i stället.

Bonnfrua sa...

Häftiga bilder på myrorna!
Tack för tips im inställningarna. Kommer testa, var så säker. :-)
Nu närmar det sig året sedan jag införskaffade systemkameran. Vad den har gett mig "andrum" när det varit mycket omkring mig. Så det var väl investerade pengar för mig.

annette sa...

En gammal Winnerbäckare! Det var ett mycket bättre val än filmen, han kan han:)

annette

Elisabeth Källblad sa...

Jag är jätteglad för din skull Bonnfrua! Jag vet vad du talar om och för mig är det "livsviktigt"!
Jag är glad att få möjlighet att hjälpa dig när du behöver och det är så roligt att du verkligen går ut och testar det jag föreslår!

Ja, den är nog bra, har inte hunnit höra hela ännu, för den sitter i bilen och jag glömde sätta på den sen när jag körde... Men det är den där Daugava 2007.
Återkommer när jag lyssnat igenom hela skivan. :-)

Bloggintresserade