12 juli 2011

Trä och trä... (Bild nr 178 rest 187)


Det staplade "träet" är från träd huggna i år.
Det snickrade "träet" är från träd huggna för hundra år sedan.
Det är ett av fönstren i Lilla Huset.
Färgen är borttagen, skador reparerade, järndetaljer restaurerade, de handgjorda glaser urtagna försiktigt. Nu är allt oljat med linolja och står här för att torka. Sen ska allt ihop igen och få vit färg.
Under tiden snickrar gubben på tre helt nya fönster, identiska med denna, för de var i för dåligt skick för att reparera, tyvärr.

3 kommentarer:

annette sa...

Här var det träigt;)
Vilken tur att ett fönster gick att rädda, för det är ju så fint att ha ett orignalfönster kvar i en gammal byggnad.
Kan Ni använda orignalrutorna från dom gamla till dom nya fönstren som Din make håller på att tillverka? Handgjorda fönster är ju så vackra och annorlunda än dagens rutor.
Måste lukta gott förresten på den här platsen, trä i massor och så linolja!!

Ha en bra dag!

annette

Bonnfrua sa...

Vilken kulturskatt med så gamla fönster! Veden ser också lyxig ut, snyggt "float" som man säger i min hembygd!

Elisabeth Källblad sa...

Totalt är det sju fönster i Lilla Huset, men tre är ännu inte urtagna så vi vet inte helt säkert de är okay.
Japp, allt gammalt glas sparas, och återanvänds.

Veden har jag och gubben kapat och klyvt. Barnen och jag har staplat den! Jag tror du menar vad vi kallar för att stapla i flokor här. Men jag är ju inte infödd och varken i Malmö eller Stockholm staplade vi någon ved alls...
:-D

Bloggintresserade