03 maj 2011

3:e maj, min dag (Bilder 108-111 rest 254)



Detta mötte mig på morgonen när jag skulle köra ut barnen till skolbussen. Sen började det snöa. En kvinna hade samtidigt försökt rädda sin hund på andra sidan kommunen ur en gödselbasäng. Hon och hunden dog. Jobbig väntan innan jag fick veta det inte var någon jag kände. Kan en födelsedag starta bättre?


Hittade sedan denna i vedstumpshögen, kändes förtröstansfullt just denna dag.


Dagen hjältar fanns på Saxbergs i Nossebro. De fixade snabbt och lätt bägge mina bakdäck, med kort varsel. Chefen sopar, Persson (tror han heter så) fixar däcken, Chefens fru fick pengarna... (Kan ju bero på att hon jobbar i kassan)


En perfekt avslutning på en i övrigt lite turbulent dag. Tillsammans med dotterna på seristartsmatch. F13 Främmestad/Nossebro mötte Sollebrunn borta. På konstgräs. Resultat 2 - 2. Bra jobbat tjejer! Tyvärr var vädrets makter inte på vår sida... iskallt och vantar på!

Bilderna är vitbalanserader, nermattade i färgerna, namnade och uppskärpta. Samma recept på alla.

13 kommentarer:

AnnaKK sa...

Go´morron!

Jag får gratta dej en dag i efterskott - GRATTIS på födelsedagen - för vid den tiden du la upp detta inlägg sov jag redan som en liten gris. :-)

Det borde vara lag eller nåt på att födelsedagar SKA vara lite bättre dagar än vanliga dagar! <:-) Hm... Men det var ju väl att händelseförloppet iallafall blev bättre efterhand som dagen gick!

Men fy vad hemskt med gödselbassängen... :-(

För min del hade du inte behövt skriva ut att det var konstgräs de spelade på - det såg jag dirket! :-D (Finns inget annat gräs som blänker lika vackert! Fniss!!!). Vi får hoppas att tjejerna kan ta av sej åtminstone vantarna när det blir dags för nästa match. :-)

Elisabeth Källblad sa...

Tackar tackar Anna!
Jag brukar inte tala om det till höger och vänster, men med fb så blev det spritt rejält ändå. Tror jag fick trettiofem grattis via fb i går. Roligt och praktiskt sätt!

Jo, det var en hemsk historia. Kvinnan var tydligen en inflyttad stabo. Gödselbasänger är lömska saker med ångor som kväver rätt snabbt.

Jo, det är onekligen svårt att missa det är konstgräs. Faktiskt ett rätt underbart skimmer! Det var ett så helt fantastiskt motljus också där jag stod.

AnnaKK sa...

Mmm, visst var det jättefint motljus i din bild - glömde få med det i förra kommentaren. :-)

Har de börjat spela 11-manna nu, förresten? Här gör man det från och med F-/P-13. Fast det beror ju på om man har tillräckligt många spelare förstås. Det finns 7-mannaserier för samma åldrar också, men det brukar ju vara en fördel att komma igång med 11-manna redan i den åldern. Så har de förhoppningsvis lärt sej offside-regeln tills det blir dags att spela med seniorlagen! ;-) Vilket för flickornas del inte sällan blir redan i 14-15-årsåldern. :-) Min tös var inte mer än 12 när hon plockades upp i damlaget, fast då spelade hon i flicklaget också.

-DES- sa...

Grattis i efterskott! trist med punka på morgonen när man ska iväg och visst var det lite otippat med snö efter alla sommar(lika)dagar. Fotbollsbilden är jättefin, ja det är inget fel på de andra heller men motljusbilder är speciella. Ha det bra!

Elisabeth Källblad sa...

Yes Anna, det är 11-manna! Planen känns fruktansvärt stor, tycker jag alltså. Tjejerna har inte klagat.
Så detta var inte bara seriepremiär, utan också med en ny dimension på plan. (De har spelat två övningsmatcher med 11-manna innan ju som jag skrivit om)

Motståndarlaget åkte på en off-side i går (och jag hade ett helvete med begreppet på föräldrar matchen!!! :-D, fortfarande ont föresten... :-()
Men det verkar funka!

Din tös måste varit duktig, kul att hon tagit upp fotbollen igen nu då! Jag skulle ha svårt att tänka mig någon av tjejerna i F13 spela i damlaget. Men jag kan å andra sidan inte så mycket om fotboll.

Hej Des!
Tack för grattis och beröm, du har rätt, det är något speciellt med just motljus. Hoppas din dag också blir jättefin, även om kall... :-(!

Bonnfrua sa...

Grattis i efterskott!!!
Gödselbassänger är verkligen hemska, är så tacksam att vi inte har någon här på går´n, bara en gödselplatta som används som "kompost".
Angående min aubergin så irriterade det mig när jag såg bilden i datorn att det glänste så pass från fönstret. Men då var den redan använd och fruktfatet slapp ännu en fotosession. Men det är jättebra att du påpekar det, om jag bara tänkt på att flytta fatet till bordet hade jag sluppit detta iriitationsmoment. Men man lär så länge man lever.

Elisabeth Källblad sa...

Tack Bonnfrua!
Vi har både gödselbasäng och gödselsta´. Fast inte så mycket djur längre att det blir någon fara.

Bra att du tänkte på det själv! Ser fram emot fler bilder av dig!

AnnaKK sa...

Det är inte alldeles ovanligt att unga tjejer är med i damlag redan så pass tidigt som vid 12-13 år, fast då är det ju inte i allsvenskan precis utan vanligen i den allra lägsta serien. :-) Den (femman) var dottern med i, och spelade hem seriesegern i dessutom, det året hon fyllde 14 - och det var det absolut roligaste fotbollsåret så här långt! :-D

Hon spelade forward på den tiden, och var med rätt högt upp i skytteligan den säsongen. Sen gick de upp i fyran istället året efter, och där blev det så mycket tuffare motstånd så dottern som är ganska liten och späd kunde inte riktigt hävda sej på topp där, iallafall inte på samma vis som i den lägre divisionen. Sen kom det även lite skador (söndertrampade stortånaglar), och ifjol lessnade hon och spelade hon inte alls.

Men den här säsongen är laget tillbaka nere i femman, och dotterns tår mår lite bättre - så hon kände sej sugen på spel igen. :-) Nu är hon på mittfältet, oftast till höger, och har en mer spelfördelande roll än tidigare. Så det blir kanske inte så många mål gjorda längre, men förhoppningsvis desto fler fina passningar fram till dem som spelar på topp.

Fast allra bäst med 2011-års upplaga av damlaget, är ändå den underbara gemenskapen som sträcker sej långt utanför fotbollsplanen. :-)

annette sa...

Lite stressad nu så det får bli kort, skall på jobbmöte;(
STORT GRATTIS på Din dag lite i efterskott!

Nästa gång Du fyller år kanske Du skall pröva att vara kvar i sängen;)

annette

Elisabeth Källblad sa...

Tack Annette!
Har själv varit på fotoklubbsmöte.

Stanna kvar i sängen?
Har nog aldrig hänt!
Men tack för tipset!
:-D

Carina Persson sa...

Hej Elisabeth. Tänkte kommentera bilden från Saxbergs. Det stämmer att det är chefen som sopar. Han heter Egon Saxberg, han till höger heter Inge Persson. Jeg vet för Persson är mitt ex.
Carina Persson

Elisabeth Källblad sa...

Hej Carina!
En sak är i alla fall säkert, byta däck gör Persson både snabbt och bra!
:-D
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Grattis i efterskott!
En dag efter mig;-) Hade jag ingen aaaning om.
Ja, det var en vissen start, men nu har det gått en hel vecka så jag antar att det mesta rättat till sig.
Den där gödselbrunnshistorien var riktigt ruggig.
Ha det gott!
Margus

Bloggintresserade