01 maj 2011

Valborg (bilder nr 105 och 106 rest 259)




Dessa två bilder är tagna från en och samma bro som går över vattnet.
Från varsin ände.
Men jag tycker de berättar två helt olika historier.
Jag var ledig i går, fast tog bilderna "hemmavid" så arbetande reporter skulle slippa klona sig en gång extra...

Oftast har jag tagit bilden på elden från scenen (scenen syns på översta bilden) och fått bron (där jag nu stod) med alla människor på i bakgrunden.
Mycket för att samtidigt som elden tänds talar "årets vårtalare". Och som reporter måste man ju ha med det också.
I år var det komminister Elisabeth Tengler så reportern får ringa och tala med henne om vad som sades.
För jag skulle ju bara ta bilderna.
Jag var ju ledig och var på grillfest hos grannen under kvällen.
(Som vanligt en mycket trevlig sådan.)
Mina två andra grannar på vår väg (totalt är vi fyra åretrunt boende) var engagerade som arrangörer för firandet i Främmestad. (Tack för er insats)

Bilderna är vitbalanserade, brusreducerade (tagna på 6400 iso), och uppskärpta. Thats all.

Hoppas er Valborgshelg och firande varit underbara också!

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Har ni brasan på en flotte ute i ån, eller vad det är för slags vattendrag!? :-) Annorlunda!! (Brinner inte den - flotten - upp då, förresten???)

Vi skippade att åka in till "byn" och titta på brasan i lördagskväll - hade det så bra så ändå, där där vi var. (Hos goda vänner).

Jag tar mina fågelbilder med 70-200 f/2,8-objektivet. Tack vare bildstabiliseringen är det inga problem att handhålla det även med ganska långa slutartider, och blir det inte bra så har jag oftast bara inte varit tillräckligt nära! (Ja, du har väl också ett sådant objektiv förresten - fast att det står Nikon på ditt!? Ut och fota fåglar med dej nu! :-D).

Trevlig kväll!! :-)

annette sa...

Snällt av Dej att jobba lite på Din lediga tid när Du även var på en trevlig fest.
Sådana här bilder älskar jag,blir så oerhört vackert samtidigt lite mystik i bilder tagna på kvällen med eld, båtar och människor.
Att båtarna befinner sig ute på vattnet och även dom lyser upp är så vackert!
Önskar jag bodde på en mindre ort där människor samlas vid sådana här tillfällen och tillsammans upplever!!
Men jag skall flytta till en annan plats och en annan typ av liv när jag "har arbetat färdigt";-))

Tack för njutningen av bilderna!

annette

Bonnfrua sa...

Funderar lite på det där du skrev om att bilderna berättar olika historier. Om man inte skulle se människorna på nedre bilden skulle man ju faktiskt undra vad det är för någon olycka som hänt, är det en båt som exploderat. Eller nåt...
Bilderna är så skarpa och härliga. Din kollega har tur som har dig som kollega!

Elisabeth Källblad sa...

Ja, Anna. Det är en svetsad flotte som används varje år. På en stomme av järn och oljefat läggs sedan mängder av ris och sänks ner från bron. Jag tog bilder på det förra året. Kan kanske lägga ut någon här, ska kolla efter dem.

Jag känner jag skulle vilja ha ett längre än 200mm när det gäller pippiar! De är ju så skygga. Beundrar ditt tålamod, för det måste finnas för att få dina bilder med 70-200an!

Tack Annette! Det brukar vara över 1000 besökare till just Främmestad. (vi är ju 5600 i kommunen och firar stort på tre platser) så det är många utsocknes. Jag stötte på både Göteborgare och Trollhättebor i år.

Är det en söderhavsö som hägrar?
:-D

Ja Bonnfruan. Så känner jag också. De krokiga träden ger ett så oordnat intryck jämfört med de ordnade linjerna i byggnader på andra bilden. Ger helt olika känslor.

Jag tror det är tur att vi har varandra på jobbet och kan hjälpas åt!

Bloggintresserade