26 maj 2011

Häggspinnmalen (bild nr 122-125 rest 240)


Redan på håll syns det att häggen är angripen. Totalt är nästan 10 träd helt kala nu.

När man kommer närmre syns den väv som larverna väver in hela trädet med.
' Där har larverna som kläcks i syskongrupper om ca femtio ätit rent och tillsammans måste leta mer föda.

På vägen till andra intillliggande häggar kan de väva in all möjlig växtlighet, men de äter inte dessa. Möjligen kan de smaka lite men det är bara hägg som duger att växa av. Här är de i full gång under middagen.

Som tur är drabbas inte häggen varje år, och de klarar av att bli helt kalätna. När de ätit sig färdiga så förpuppar de sig och på högsommaren kläcks den lilla fjärilsmalen. Som leker och lägger nya ägg...
Kommer jag ihåg, så ska jag ta bilder på kokongerna och kanske kan få med någon kläckning när det är så dags.

Bilderna är justerade i nivåer, namnade, ramade och slutskärpta för webben.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fy vilka läskiga typer! Det riktigt kryper i skinnet på mig när jag ser larverna, hua!
//Bonnfrua

Elisabeth Källblad sa...

Dom är i tusentals!!!
Men de är ju så kräsna att de inte gör människor något, nä, bara de stackars häggarna. Eller jo, de kan spinna in lite allt möjligt i dess väg. Så jag rekomenderar ingen att lägga sig att sova under häggen just nu...
:-D

AnnaKK sa...

Men HU då!!! 8-X Att det har gått nån ohyra på hägg här också ibland, har jag väl sett. Men inte så där mycket!!! Antar att man ska vara glad att de där "sakerna" inte gillar granar, för det är ju redan nu illa nog med barkborrar och sköldlöss och det ena med det tredje...

Undrar om våra karlar stötte ihop nånstans på Elmia igår då!? Antar att det var gott om "skogstokiga" att tränga sej fram mellan om man ville se nåt... ;-)

Elisabeth Källblad sa...

Visst är det läbbigt! Det ska finnas en naturlig fiende som ska växa till i antal efter tillgång på larver och på så sätt sen tar död på dem när fienden kommer i numerät överläge, för att försöka beskriva med termer vi fotbollsmammor förstår...
Eller nåt!?

Kanske de gjorde?! Ingen som vet! Fast lite kul är det ju. Min gubbe var i alla fall supernöjd med dagen, han hade träffat jättemånga och haft gôrtrevligt! Sen var det extra öppet på Axima när de kom till Grästorp så han körde hem, hämta en motor som skulle bytas ut till en liten timmerlastarvagn och körde iväg tillbaka till Axima. Hans dag tog slut 23.00. Så jag är inte ensam nattuggla i detta hus! :-)

annette sa...

Ser ju oerhört skrämmande ut och tanken på att dessa stackars träd skall kunna återhämta sig om ett eller ett par år verkar när man ser detta som osannolikt, men så är det ju!!
Har för mej att det är någon form av parasitstekel som är dess fiende, dags för den att ta över nu tror jag;)
Kul att få se på nära håll hur dessa larver ser ut, aldrig sett tidigare!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Då är jag glad att fått lov att visa dig hur de ser ut. Faktiskt första gången jag också ser närmre på dem.
Har bara inte blivit av tidigare år när häggen angripits.
Men nu ska jag försöka följa upp det lite mer i år!
Det var något konstigt på bladen, som utväxter rätt upp lite orangefärgat. Du ser två på bladet till höger, det undrar jag däremot lite över...
Ha en underbar helg!

AnnaKK sa...

Kan det inte vara den där stekeln, "som ska hålla ordning på torpet sen", som har nåt med de där plupparna på bladen att göra?? Den kanske har lagt ägg inne i bladen eller nåt sånt...? 8-)

Elisabeth Källblad sa...

Det var min tanke också, hoppas det, och att jag får chans att se drabbningen!!!
;-D

Bloggintresserade