31 maj 2011

Blommorna kommer (Bild nr 133 rest 232)


Blev inspirerad till att fota lite blommor igen.
Givetvis halkade jag ner rätt snabbt till häggspinnmalslarverna...
Men ska inte ösa på er massor av de bilderna.

Detta är i alla fall min Silverarv, som överlevt typ tio år i exil.
Nu ska jag fixa ordning rabatterna hoppas jag.

(och NU är bloggen säkert fyllda 2 år, i går, men vem orkade tänka på det då, efter 3000 kycklingar?)

Bilden är färgjusterad i tre olika omgångar. Namnad ramad och slutskärpt.

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Vilka härliga gröna nyanser du fick till - de drar åt mint, iallafall på min skärm. :-)

Och silverarv har så fina blommor, som väldgit gärna vill bli beskådade på så här nära håll! :-)

Nä, det är ingen fullformatssensor i min kamera, och det får jag väl säga att jag är lite tacksam över just när det gäller fåglarna. För med brännviddsförlängningen har jag väl bortåt 300 mm istället för "bara" 200 i telet!? :-D

Men visst... Man får ju ändå försöka komma ganska nära fåglarna. Just nu har jag ett tacksamt objekt som ligger och ruvar ute i ett av äppelträden - det går hur bra som helst att gå till och med närmare än objektivets närgräns! ;-) Fast för det mesta får jag väl vara glad om jag är inom 4-5 meters håll...

Härlig sommardag här idag också, men när det kommer till långhelgen så blir det några arbetspass för min del också då.

Ha det fint!! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Jo, kan nog stämma, lite mörk mint.
Visst, ska man betrakta dessa så nära. Men jag såg sen att blomman till höger liksom svävar i luften!

Tänkte nästan det om objektivet. Men som jag skrev, det är inte hela sanningen bakom dina bra bilder! Den som står bakom kameran har ju en del med saken att göra!
:-D

Skönt, då är vi i alla fall två som får jobba i helgen! ;-)

Här är också en sådan fin sommardag och min väderruta har bara hela solar att visa ända till lördag med 24 grader!!!

Ha det fin-fint du med!

annette sa...

Ljuvlig bild, känner inte igen namnet men tycker mej känna igen blomman!
Så där riktigt ljuvligt försommargrönt i bakgrunden!!

Min senaste blombild är egentligen inte alls mycket redigerad.
Blomman i sig är kanske o,5 cm stor, fotade den princip lite snett liggandes på rygg, väldigt nära med macroobjektivet och med väldigt kort skärpedjup och då blir det som på min bild med det objektivet. Vad jag gjort är lite justeringar med kontrast och ljus i Element 8, sedan på med en mask mest i kanterna, plus en skuggram som jag snodde i picasa;)
Så i detta fall behövdes vare sig "fuskknapp" eller mycket redigering.
Uppskattar att Du tycker om bilden!
Jobbar fredag, men har lyckats byta en 17-tur mot en 15-tur, tog 17-turen idag, och det är nog bra för jag packar aldrig förrän i sista minuten, så det blir packning när jag kommer hem då och sedan till Arlanda vid ett-tiden på natten;)
Ha en bra jobbhelg, hoppas Du får lite blandning av jobb Du skall utföra!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Annette! Ha nu en riktigt trevlig och avslppnad semestertripp!!!

Det blir inte roligare än man gör sig, så klart det blir roligt på jobbhelgen! :-)
Du får se resultatet, på bloggen, när du kommer hem!

Kram och ta det nu lugnt!

Bloggintresserade