24 maj 2011

Är män monster? (Bild nr 120 rest 245)


Just denna fråga ställde jag till en webb-vän för en tid sedan.
Nu relaterar jag frågan till bland annat de senaste skriverierna om våran kung, hans vänner, IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn, Arnold Schwarzeneggers och Viljo Nousiainen och många många fler.
Män verkar tänka växelvis med sina bägge huvud?
I vart fall när de fått pengar och makt...
Eller?
Hur förklarar man annars att det blir så här?
Är det makten och pengarna som gör dem ointelligenta nedanför midjan.
För hur intelligent är det att tro det aldrig kommer fram?
Bara för att man har makt och pengar?

Men sen finns det andra "monster" som hållit flickor i både källare och trädgård.
Är det det som givit dem känslan av makt?
Att styra en annans liv?

Är det så att män aldrig borde få pengar och makt?
Ska vi kanske avskaffa självaste makten och pengarna? (jo, jag ser det orimliga! :-))

För hos oss vanliga dödliga, utan överdriven makt o massor av pengar,
verkar de flesta karlar vara vanliga hyggliga män.
Typ som din och min.

Bilden är fixad i nyans/mättnad, kurvor och nivåer. Uppskärpt och namnad.

Den grå, det är tjuren. Runt honom ligger flera av årets kalvarna och en ko till höger.
Han är bigamist och har ett tjugotal fruar som han ska betäcka i sommar i våra hagar.
Är det så naturen egentligen hade velat det skulle vara?
Mänskligheten skiljer sig just för våra regler om beteende.
Men någonstans, för vissa, verkar de reglerna bara vara en illusion...

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Monstertjur av rasen Belgian Blue?? 8-X Vem av sina mänskliga "förebilder" bär han namn efter, tro!? ;-)

Mycket intressanta frågor du ställer i detta inlägg - och jag har inget bra svar på någon av dem. :-I Men det är sånt där som tål att tänka på - mycket!! Och prata om - ännu mer!!! Samtidigt som man ska vara medveten om att de allra allra flesta män trots allt INTE är några monster. Inte ens alla som HAR pengar och makt. :-)

Elisabeth Källblad sa...

Såklart har du rätt i att alla med pengar och makt inte är monster!
:-)Men alldeles för många förändras väldigt av det.
Jag vet en kille, han satte sig alltid i baksätet i bilen och la sig aldrig i bråket om att sitta i fram.
Men så en dag fick han en betydande summa pengar, och helt plötsligt så bara satte han sig i fram och hävdade sin rätt till det också...
Pengarna gav honom makten och modet.
Jag minns jag förundrades väldigt av händelsen.

Vet faktiskt inte om det är en blue? Ska kolla, det är ju inte min egen, de är bara på kollo hos oss! :-) Fast jag tror inte det, han är stor, men inte dubbelmusklad som dom är.

Ha en finfin dag nu! Själv ska jag in och fortsätta riva tak i köket på lilla huset som vi nu satt igång med.

Bonnfrua sa...

Oj, djupa funderingar du har idag!
Svårt att greppa varför en del karlar blir helt tokiga av att få makt och pengar.
Är det för att de måste få bekräftelse och hävda sig, eller inte tror att lagar och regler gäller dem?
Har för mig jag hörde en sån förklaring om han den där IMF-chefen. Absolut inget försvar men en tankeställare.
De liksom seglar över oss andra och behöver inte uppföra sig som oss. Tror de!

Rejäl tjur i hagen iaf.

Elisabeth Källblad sa...

Ibland blir man djup!
Och faktiskt arg.
Jag tror vi har en otroligt lång väg kvar till jämnställdhet värt namnet.

Tjuren ja, han är en Charolais. Inget blue i den inte.
Han är tydligen snäll, jättesnäll, och sådana blir livsfarliga. För de vet liksom inte hur mycket de väger och hur ömtåliga vi människor är!
Jag tycker det är urmysigt att ha dem här under sommaren. Saknar faktiskt mina egna kor lite. Även om det är skönt att slippa sköta dem på vintern... :-)

AnnaKK sa...

Jag trodde inte på fullt allvar att tjuren var en belgian blue - men färgen var ju allt åt det hållet! ;-)

Hur som helst - det ÄR läskigt med såna där jättestora tjurar, tycker jag. Hur snälla de än är, så är man en liten myra jämte dem som kan bli krossad även av en kärvänlig puff. 8-X Jag är nog ingen ko-människa över huvudtaget... Även om jag gillar mjölk! <:-)

Däremot är jag hönsfantast - så den där kycklinguppfödaren du ska följa, hoppas jag att jag får höra mer om framöver. :-)

Och när det gäller karlar, makt och pengar... Så har jag tänkt på saken - och fortfarande inte kommit fram till nån hållbar teori om fenomenet du tar upp. Men jag TROR att det ligger en hel del komplicerad psykologi och spökar nånstans i bakgrunden också...

Nåja. Vi får hoppas att vi ännu en dag slipper träffa på en sån karl av värsta sorten - för hans skull!!! ;-)

Ha det fint!!! :-)

Elisabeth Källblad sa...

"för hans skull"
Underbart formulerat och formodligen pricksäkert!!!
Ha ha ha!

annette sa...

Djupa och viktiga frågor som kräver väldigt mycket tankeverksamhet av det allvarligre slaget och just nu avstår jag från sådana frågor för att vila "hjärnan".
Men vad gäller kungen så har jag sedan tidigare en åsikt klar och det är att både vi och regeringen har rätt att få veta mycket mer.
Han representerar vårt land och vi "försörjer" både honom och resten av familjen!

annette

Bloggintresserade