30 maj 2011

Plockat kycklingar (Bild nr 132 rest 233)


För att samla in pengar till våra barns aktiviteter i Främmestad IK har åtta föräldrar i kväll plockat kycklingar.
Åtta föräldrar, 3000 kycklingar, 6 i var bur, tid 20.30 - 23.00.
Svetten rann och alla ansikten hade en hälsosam röd färgton.
Förra måndagen var det 900 kycklingar och 5 föräldrar (varav jag var en).
Nästa omgång fotar jag bara och seniorkillarnas föräldrar plockar...
Fast jag startar när kycklingarna anländer, en dag gammla!
Ska bli ett bildspel.

Jo, jag var ute och fotade blommor också, de kommer senare, nu är jag faktiskt bara så trött...

Bilden är tagen på Iso 10.000! Tid 1/50 och bl. 2,8. (Bytte sen objektiv till 1.8)
Den är brusreduserad och lite mörkad runt omkring. Bilden ger lite uppfattningen om att det är ljusare än det var. Det måste vara mörkt för att kycklingarna ska vara lugna, vilket de också var.
Detta var bara en liten test inför kommande projekt om kycklingarnas liv.
Bilden är vidare namnad, ramad och slutskärpt för webben.

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Lite annorlunda jobb för att få in pengar till föreningen - men why not!? :-)

Fast är det inte typiskt (jag kunde inte låta bli att skratta lite, faktiskt): "seniorkillarnas föräldrar plockar" nästa gång!!!

För seniorkillar kan förstås inte plocka kycklingar själva, eller!? ;-)

Det är precis lika dant i vår förening - det brukar vara enklast att gå på damlagets spelare om olika tjänster och så där, för dem kan man åtminstone lita på att de dyker upp när det är dags! >:-)

ISO 10 000... Jag som bara i undantagsfall kan ge mej på 1000. Det svindlar nästan lite att ha såna möjligheter! :-) Och jag vet precis vad jag skulle försökt mej på för motiv om jag hade haft det: Två fladdermöss som swoschade omkring i luften över trädgården lite halvsent igårkväll! :-D

Urtrist när kommentarer bara försvinner i postningsögonblicket - jag vet!! :-/ Men framtidens bloggar kommer man förmodligen att kunna kommentera via tankeöverföring, så ha lite tålamod bara... ;-)

Fint att du hann med lite blommor också igår - det är många såna nu. Och nya sorter slår ut varje dag. :-)

(Ekorren var förresten och åt frukost för en stund sen! Så himla KUL att ha den tillbaka!! :-D)

annette sa...

ISO 10000, det är grejor det;)
Kan ju inte få till det på min kamera,men när jag ser Din bild så förstår jag att det skillnad på att kunna fota vid sådana tal.
En bild som jag avundas Dej att ha tagit, för jag har vid något tillfälle sett hur mörkt det är i verkligheten.
Du har har verkligen fångat känslan i ett hönshus,fast då ett hönshus där det råder ett lugn som är ovanligt att se, gillar oxå mannen som Du fångat i full aktion!
Ser fram emot Ditt projekt!

Ha en fin kväll!

annette

Bonnfrua sa...

Hmmm, är det transportburar eller ska de sitta inklämda så där??? Ja kycklingarna alltså. :-)

att få handha ett dygn gamla kycklingar, är inte det trevligare?

När jag var i Sudan sålde de ibladn kycklingar på marknaden, då var det gula söta bollar som pep i pappkartonger. ursöta!

Elisabeth Källblad sa...

Nu fick du mig att skratta också, Anna... Nä, seniorkillarna kan inte själva!

Här har hönsplockning varit tradition sedan lång tid tillbaka. Men det har varit på traditionella hönserier förut. Detta är betydligt friare höns, som också går ute. Du kommer få se sen när jag är klar!

iso 10.000 är inte lite, men det blir också rejält brusigt när det är så pass mörkt som det var. I början kom det lite ljus in, men det sista famlade vi nästan i becksvart...
Detta var faktiskt första gången jag gick upp till 10.000. För dessa bilder ska ju vara mörka ändå. Så då funkar det med brusreduceringen sen och bilden får lite karaktär.
Men två snabba fladdermöss???

Hua mig för direkt tankeöverföring på bloggkommentarerna!!! Oj oj så fel det skulle kunna bli, *asg* tappar hellre någon kommentar hitan eller ditan är får något så hemskt!!!

Tack Annette! Jag tyckte det möjligten blev lite för ljust i bilden, som du säger, det ÄR mörkt när de ska plockas.
Jag tror att i mitt projekt ska jag inte ha med några människoansikten. Jag vill skildra allt genom kycklingarnas "kroppsspråk och mimik". (därför gillar jag också denna bild) Jag vill få fram en ärlig bild av vad som händer, inte något som är vinklat åt det ena eller det andra hållet, vilket oftast är fallet.

Det är transportburar Bonnfrua! När kycklingarna kommer till denna kycklingsproducent är de endast en dag gamla, sen får de växa i lugn takt (inte broileruppfödning alltså) tills den når den optimala slaktvikten. Då åkar alla, sen tvättas stallarna och efter två veckor kommer nya kycklinga.

Så snart ska jag vara med i hela den processen och dokumentera. Det ska blir riktigt spännande!

Ha nu en ruskigt trevlig onsdag, alla tre, sen blir det långhelg (men arbetshelg för min del...)

Anonym sa...

Känner mig lättad över att det var transportburar (som jag trodde och hoppades).
Önsakr även dig en skön abetande helg, med några lediga stunder iaf.
//Bonnfrua

Bloggintresserade