25 juni 2011

Midsommarafton, med lite ICA Axet. (Bild nr 156 rest 209)


På vår ICA butik, ICA Axet, har vi en ägare som heter Christer.
Det är våran "ICA-Stig"
Fast våran, han är yngre och socialare...
På vår butik låg de små slarvigt kopierade lappar på en potatissallad för en vecka sedan i mjölkdisken.
Jag tog en, köpte ingredienserna och det blev en favorit.

Sen för några dagar sedan fanns det små lappar om en silltårta.
Fast denna gång också små smakbitar på ett trevligt dukat bord.
Jag smakade.
Köpte alla ingredienserna och gjorde en nu till midsommar.
En favorit tyckte hela familjen!

TACK Christer med personal!

Tårtan gjorde jag dagen innan, liksom stenbitssill och vanlig inlagd sill, för under midsommaraftonen har jag varit på Grästorps firanden av midsommar. Fyra stycken, men det kommer först på måndag i tinninga.

Bilden är jobbad med ljus och mörker. Sen namnad, ramad och webbskärpt.

6 kommentarer:

annette sa...

Sådana där lappar hittar jag ibland i närheten av fiskdisken där jag handlar,brukar oxå sno till mej dessa lappar ofta och testar.
Har nog aldrig gått på en nit vad gäller dessa recept,lite kul är det oxå att få lite inspiration medans man handlar, för själv är jag dålig på att planera mat.
Den där silltårtan liknar en jag gjort tidigare, och den smakade gudomligt. Kul med annat än bara inlagd sill på ett midsommarbord.
Ser så fint ut på Din bild med silltårtan, krusen med sill, potatis, blommor m.m.
Och det hann Du med ordna trots en jobbdag, Du är duktig Du!!
Antar att Du jobbar idag oxå, hoppas det blir en "lagomdag"!

annette

Bonnfrua sa...

Härligt med en egen "Ica-Stig" som förser kunderna med tips! Sill är inte min grej, så den traditionen är inget jag för vidare till mina barn.

Som svar på kommentraen hos mig:
Jag förökte att jobba med lager, varje blomma var ett eget lager, men hur många lager jag än duplicerar få jag inte till det tex med oskärpa.
Men jag kasnke är på rätt spår ändå. Jag bara latchade lite för att det var kul men givetvis vill jag veta och lära mig mera!

Hoppas di får en fortsatt lugn helg!

AnnaKK sa...

Silltårtan ser jättegod ut, och hade säkert blivit en hit på vårt midsommarbord också - om det bara hade funnits en sån där. Det gjorde det inte, men det fanns så mycket annan god och traditionell mat så vi blev proppmätta ändå. :-)~

Ha en skön fortsättning på helgen!

Elisabeth Källblad sa...

Nej Annette, jag är faktiskt ledig. Har semester men ryckte in lite extra på Grästorpsidan bara. Så idag har vi varit på Liseberg som du ser, men har texterna från igår kvar att skriva, har bara sorterat ut vilka bilder...
Jo, det krävdes lite planering, men midsommarafton gick ihop sig!

Bonnmoran, även om inte du gillar sill, så kanske dina barn gör det senare i livet och tar upp det då! Man kan inte göra allt! Jag har aldrig ens testat surströmming...
;-)
(Du är jätteduktig med ps!)

Anna, nästa gång får du ha en silltårta med. Jag ska försöka komma ihåg och fixa ut receptet här på bloggen! Men jag betvivlar inte en sekund att alla blev proppmätta ändå!!! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Hummm...
Får kanske tillägga att vi hade mer än vad som syns i bild här på vårt midsommarbord!
Prinskorv, ägghalvor, senapsill, sallader, jordgubbar, grädde mm mm...
Men in bild blev detta bäst ensamt.
(Å de var så gott så....)

annette sa...

Aha, Ni hade massor av annat oxå;)
Då är jag än mer imponerad av Din planering!

annette

Bloggintresserade