12 februari 2011

Bild fixad i PhotoScape (bild nr 43 rest 322)

Här fick jag mig en utmaning!
Bonnfrua använder ett program som heter Photo Scape. Och hade en fråga om hur hon skulle kunna få bakgrunden i sin grå blogg-färg på sin runda bild? (Det som annars blir som en vit fyrkant runt den runda bilden)
.
Jag hade aldrig hört talas om detta program, men som hon skrev var det gratis att ladda ner. Bra, nu har jag ett knapp-program också!
.
Det är ett väldigt begränsat program.
Ett äkta knapp-program, med en del roliga ramar och hyfsat många färdiga effekter. Men mycket användarvänligt för den som mest fixar med sina familjefoton och ibland vill sticka ut lite med sin bild!
.
Nåväl, jag tog en gammal bild som jag visat här på bloggen långt tidigare.


1) Drag-and-drop principen gäller. Jag drog in bilden från ett galleri till vänster och in i redigeraren.

2) Gick till Beskär. Lät Frihandsbeskär vara synlig som allternativ, kryssade i beskär med cirkelform (men hittade senare ett annat sätt också). Under den kryssrutan finns en rektangel med bakrundsfärgen. Klickade i den rutan.

3) i nästa dialogruta som dök upp klickade jag i more colors längst ner. En ny dialogruta kom med rubriken färger.

4) Längst till höger finns tre rutor för Röd, Grön och Blå (RGB-färgerna) i de rutorna fyllde jag i mina världen på min bloggsida (som jag hämtat upp via pipetten i photo shop) På din (bonnfrua) sida fick jag ju upp värdena röd 224, grön 214 och blå 194. (också genom min pipett i photo shop) (men har för mig jag såg en möjlighet i photoscape också att plocka upp en färg, återkommer till det senare)

5) jag skrev i värdena och klickade i "Lägg till anpassade färger" och min grå dök upp i en egen färgruta under färgpalettens Anpassade färger. Klickade i min färg, klicka ok.

6) Tog markören sen och "drog ut" en cirkel. Konfirmerade med Beskär. Voila, klarrt!
Men sen kunde jag inte låta bli att plocka in bilden i något som heter Bildsida. Där valde jag layer_base_a_1 och sen tog jag filter och valde filter vignettering #1, så fick jag en lite, om inte 3D-känsla, så i alla fall en rundare känsla också här.
.
Sen var jag tvungen att klicka på redigera så att jag kom tillbaka till redigeringsläget för att beskära bort all den onödiga ytan som kom med layer_ som jag valde tidigare.
.
Kanske går att göra på ett smidigare sätt, ingen aning, men har ingen mer tid att läsa in mig på ett nytt program!
.
Hoppas detta hjälpte dig, Bonnfrua!
.
Din andra fråga förstår jag inte riktigt. Om du har jpg så är det jpg, har du nef (nikons råformat) så har du nef-filer. Det kan aldrig vara i båda formaten samtidigt såvida du inte fotogaferar och spar i båda formaten, men då har du EN jpg-fil OCH EN nef-fil... (Så gör jag). Vill du vara snäll och förklara lite närmre, eller skicka över en bild till mig, helt ofixad, bara överförd till datorn, så kan jag kolla. Skicka till info(snabelA)ekallblad.se
.
Och den sista, hur jag får så stora bilder på bloggen, kan jag inte svara på. Det är en vän till mig som pluggade sånt här som hjälpte mig. Hon fixade om något i koderna sen får jag ändra lite varje gång jag lägger upp en bild...

2 kommentarer:

annette sa...

Oj vad Du jobbar med olika "uppdrag";)

Det progrmmet har jag inte hört talas om, men något litet" knappprogram kan ju vara bra ibland, om inte annat för att busa i.
Din slutbild blev rikigt bra tycker jag, fast det verkar vara många tryck och annat för att få fram det slutliga.

Hoppas Du får lite ledigt under kvällen!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Ledigt?
Det var ju det jag hade när jag gjorde svaret här i inlägget!
NU måste jag skriva till måndagens tidning, det skulle jag gjort under eftermiddagen...
Hummm
Men solen har skinit i dag!!!
:-D

Bloggintresserade