06 februari 2011

En helt vanlig söndag...


Som ni helt säkert förstår så har jag ännu en gång suttit i kykbänken.
Denna gång valde jag en plats lite längre ner i gången, och på vänster sida, för där satt min vännina. Jag hade ju telet med mig också.
.
Men jag hade missat ta med en liten detalj i planeringen...
Föräldrarna.
Eller tja, fotoföräldrarna.
Speciellt de med filmfunktioner, som stog i gången hela sångerna och hindrade alla möjligheter att diskret ta några bilder från bänken.
.
Ja, nu tänkte jag att det är bättre att alla våra läsare få se några fina bilder på barnen i kyrkan än att ett fåtal föräldrar har fina filmer på sitt barn, utan en reporter på.
Så jag fick min vana troget knalla längst fram och sitta på huk i gången som så många gånger förr, och de stackars föräldrarna fick min gula jacka i förgrunden på sina bilder...
.
Jag försöker visa hänsyn till fotograferande föräldrar och att man försöker vara lite smidig och ge varandra chansen till bra bilder. Men helt enkelt är det inte alltid, varken för mig eller föräldrarna.
Och vem förstår inte fotograferande föräldrar bättre än just denna fotograferande förälder!
:-D
Nu över till dagens bilder.
Som sagt tidigare, till vår kyrka kommer alla. Jag tror det är speciellt med kyrkor på landsorten.
En sak är i alla fall säker.
För två år sedan var det en undersökning om konfirmander.
Det visade sig att antalet sjunkigt kraftigt i hela landet.
Utom hos oss.
Här hade det ökat, kraftigt!
.
Bilden ovan är från Nossebro kyrka klockan 11.00.
Bilden bredvid här är från Främmestad kyrka klockan 16.00
Så jag har insupit guds ord ordentligt i dag. Ni får det på onsdag, i tinninga!
.
Har ni tänkt på denna takmålning någon gång?
I dag fick jag chansen att fråga vår fd kyrkoherde Axelsson vad det stod.
-Jehova, lite försvenskat, svarade han.
Sen sa han det med det rätta uttalet... sorry, omöjligt för mig att återge i skrift!
Takmålningen finns precis ovanför Jesus på korset framme i kyrkan.

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Jag brukar ha lite svårt för att koncentrera mej helt och hållet på prästen och så där när jag är i kyrkan, så tak- och väggmålningar, ikoner och skulpturer och krucifix, dopfuntar och det ena med det tredje, ljus och ljusstakar, vackra fönster och allt annat "blickfång" som finns i kyrkor brukar bli ordentligt betittat av mej. :-)

Förr, när barnen var med i kyrkans olika barnverksamheter, var man ju ganska ofta på familjegudtjänster - och nog har det hänt att man har tillhört skaran fotograferande föräldrar. Men en sak jag aldrig har gjort då är att ha "blixtrat". Tycker det stör nåt oerhört. Vilket förmodligen de som "blixtrar" också tycker, men i regel har de väl sina kameror inställda på nåt A-läge där blixten helt enkelt "har råkat" agera på eget initiativ!? ;-)

Var det verkligen en slump att du satte dej just där du satte dej!? Den där HD-jackan styrde dej inte det minsta!? ;-) Toppenfint fångat!! Till kyrkan ska man få komma precis sådan som man är!!! :-)

Elisabeth Källblad sa...

Ytterst sällan jag använder blixt i kyrkan. Tyvärr är det ibland nödvändigt, men då tar jag ytterst få bilder.

Jo, faktiskt var det en slump, jag satte mig hos min väninna, och jag undrar just om inte de kom senare än mig? Men jag såg det sköna i det, och hans tjej med det röda långa håret! Underbart! Fick lite tankar på medeltidens häxjakt och hur vi blivit civiliserade nuförtiden,i alla fall i just den frågan. I stället är det ju just HD jackan vi reagerar för, typ 1000 år senare. Känner du historiens vingslag? Ha ha!
Jo, tur det finns målningar i kyrkan!

annette sa...

Jag var inte på gudtjänst i "min" kyrka, bara får ett sådant behov ibland att besöka den kyrkogården, då en person som betytt mycket för ligger begravd just där.
Måste var lite trevligt egentligen att bo på en mindre ort där befolkningen samlas i kyrkorna om söndagarna, här i de större städerna är det visst väldigt få besökare.
Tycker just att bilden där Du fångat mc-jackan verkligen är talande för att alla besöker kyrkan, där kom fördomarna fram så det ryker om det;)

Ha en skön kväll!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Det ante mig...
:-) Men det räknas ändå!
Visst har vi fördomar, det var det jag kände att det fanns i bilen. Fördomarna för typ 1000 år sedan mot långa röda hår, de var ju häxor. I dag bryr sig ingen om det, men värre är det med jackan, de är ju...
Han var jättetrevlig, och fotade med en systemkamera, FRÅN bänken!
Synnerligen sympatiskt pappa!
:-D

Fotograf Benjamin sa...

Du får skaffa dig en mer neutral färg på jackan. Du anar inte hur bra man smälter in med en mörkgrön hoodtröja, i nästan vilket sammanhang som helst. ;)

Nu är nya sidan uppe, kolla in den vetja.

/B.

Bloggintresserade