27 februari 2011

Ishalt, på riktigt!


Det vore ett direkt bloggfel att inte meddela hela världen att våran väg i dag var bara IS!
Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande, och då har jag ändå kört bil i stort sett varje dag sedan trettio år tillbaka.
Även det vita på bilden är IS. Det hade börjat smälta undan i går, sen i natt/morse blev det blixtfruset. Hela vår stentrappa, utemattan på trappen och stenplattorna framför ingången låg det som ett gjutet islager på, helt otroligt, och svinhalt.
På vägen körde jag typ 5 km i timmen och bara tänkte jag broms eller släppa gasen for bilen som en vante fram och tillbaka över vägen. En gång åkte jag av, men just där var inget dike och jag kunde gasa mig upp. Bara tanken på att få ett möte gav mig kalla kårar. Det skulle ha smällt. Så jag har kört 2x2km med maxad tur i dag. Och det hade gått betydligt snabbare med skridskor!
Skulle jag inte jobba, så hade jag aldrig i livet gett mig ut på denna väg!
Okay, jag erkänner också att mina dubbar börjar bli dåliga. Får byta vinterdäcken till nästa år, för den tror jag blir lika jävlig som denna...
Någon som sätter emot?

4 kommentarer:

Annelie sa...

Man hoppas ju att det ska töa mer nu och det ser ju hoppfullt ut om man kollar vädret framöver. Vi va ute och halkade runt igår (hundpromenad) och det är verkligen med stor risk som man går på vissa ställen.
Kram Annelie

annette sa...

Tvi vale, för sådant väglag och sedan vara tvungen att ge sig ut och köra i det oxå!!
Skönt att Din dikeskörning gick utan större missöden, hoppas Du inte behöver ge Dej ut på några längre jobbturer idag där vägarna är liknande.
Helt klart blir det liknande väder nästa år, tre år i rad tror jag på sedan blir " mer normala vintrar".
Hoppas Du får en bra dag på jobbet, med lite växlande nyheter att jobba med!

annette

AnnaKK sa...

Uh-uhhh... 8-X

Så där har det sett ut nån gång emellanåt på vår grusväg också, och det är INTE det minsta roligt att köra på. Jag vet!! Tack och lov har vi inte kilometrar att ta oss fram då, utan några hundra meter bara.

Nästa vinter vägrar jag tänka på nu - men nya däck behövs på åtminstone en av våra bilar också då...

Första mars i morgon! Då är det VÅR!!! :-D

Elisabeth Källblad sa...

Två km isväg har vi haft i helgen.
I morse tog jag till 20 minuter för att åka ut till bussen med barnen. Vi fick vänta en stund, men hellre det än att vi inte kommit fram alls.

På förmiddagen sen i dag kom sandbilen! Nu går det att köra hyffsat normalt igen.
Men denna helg kommer jag aldrig att glömma!

Bloggintresserade