10 februari 2011

Runda bilden (Bild nr 41 rest 324)


Varsågod Annette! Din runda bild. (Kanterna är inte perfekta, men det var inte det viktiga nu)
Det handlar om vilket program man jobbar i, hur man ska göra.
För mig gällde detta:
Jag tog en vanlig bild. Gjorde en rund markering med runda markeringsverktyget. Sen kopierade jag det markerade området och klistra in på ett nytt objekt/fil. Sen utökade jag området med canvas size, och färgade det i samma grå som min blogg. Sen kunde jag inte låta bli att leka lite med liquify-filtret för att få till lite av en känsla av 3D rundhet. Till sist la jag på en drop shadow. Voila, en rund bild!
.
Men jag gissar att i ditt program är det något helt annat... :-(
Kanske Anna kan hjälpa dig? Ni använder väl mer lika program?
(uppdatering: läste ditt svar, ska kolla i elements i morgon, ska absolut funka där)
.
Bilden föreställer föresten två ifrån fotoklubben, när vi i kväll skar till "ramar" till våra bilder som vi sak ha på vår utställning som börjar den 19 februari på Magnolia! I nästa vecka ska vi hänga. Spännande! Och framför allt så kul att göra en sån här grej tillsammans!

7 kommentarer:

annette sa...

Just det "Voila" och så blev det en rund bild;)
Förstår när jag läser Din beskrivning att det kanske går att göra även i Element, gäller att hitta dom rätta verktygen tror jag, får nog jobba en del på det.
Blev en väldigt fin bild, lite kul med 3D känslan som finns där.
Så tråkigt med Din häst, lever man så nära djur som Du gör blir det ju så nära och jag förstår att det är tungt för det har ju som skriver, oxå hänt lite annat i den vägen.
Förstår att Ni ser fram emot "hängningen" av Era bilder som Ni skall göra tillsammans, oxå kul att Ni gör sådant som att skära till ramarna tillsammans.

Ha en bra fredag!

annette

AnnaKK sa...

He-He... Jag anar att jag också måste göra en rund bild nu!? ;-)

Lite kul med tre händer i din bild, förresten! Det blir så fel, lixom, och så måste man börja försöka räkna ut vems händer det är - och särskilt vems den tredje handen är! - och kolla om det är höger- eller vänsterhänder och det ena med det fjärde. :-D

Vi fick fatt i ett billigt enkelt bensindrivet elverk i samband med Gudrun (det var typ slagsmål om dem, så man fick ta vad man lyckades komma över! Hm...), men det gick sönder för nåt år sen och vi brydde oss inte om att köpa ett nytt. Det var himla obehagligt att dra igång det - gjorde såna där "bakslag" titt och tätt, så man trodde axeln slogs ur led nästan! Och så drack det såna oerhörda mängder bensin att man ändå knappt hade råd att ha igång det. :-( Men efter den här stormen får vi ju överväga att köpa ett nytt iallafall, för det är ju bara att inse att alla återgärder som elbolagen har gjort för att stormsäkra inte har varit tillräckliga... Det lär finnas betydligt bättre elverk - som t o m barnungar kan dra igång utan risk för att skada sej - och som inte drar särskilt mycket soppa och dessutom levererar så jämn ström att man även kan våga köra datorer och tv-apparater på dem. Ett sånt vill vi ha!! Kostar så klart en hel del - men det är de nog sjutton värda! :-)

Bonnfrua sa...

Jaha, då får väl dagens bild bli rund då!!! =0D
Men så läckert med den där 3d-funktionen!

annette sa...

Hi, hi nu har jag fixat bort ramen runt bilderna;)

Vi har inte samma mall, men jag gick in på:

Malldesign, sedan avancerat, därefter bilder och sedan kantfärg.

Där ändrade jag helt sonika ramfärgen till vit som min bakgrund är och vips var den borta;)

Kanske kan Du göra likadant och hitta Din färg, för mej var det ju lätt med vit bakgrund, och då behövde jag ju inte ändra koder inne i mallen!!

Hoppas Du kan göra likadant i Din mall, för visst är det störande med ramarna!

annette

Elisabeth Källblad sa...

WOHOW!!!
BRA Annette!!!
Den där avancerade malldesignen är nytt sedan jag gjorde bloggen. Har inte varit inne och kikat något sen jag startade mitt bloggande 2009. TUR DU gjorde det!
Underbart att slippa den där irriterande kanten!!!
TACK så hemskans mycket!

annette sa...

Har inte heller varit inne där och kollat på evigheter, men ibland är jag envis som attan, var på väg att gå in i mallen och ändra koderna;)
Sedan googlade jag frågan och fick svaret ganska så direkt!!
Vad vore livet utan att kunna Googla;)

annette

Elisabeth Källblad sa...

Har bara ett att säga: Tack!

Bloggintresserade