29 januari 2011

Modellporträtt (Bild nr 29 rest 336)


Ja, då har vi lekt lite igen. Bilden är konverterad till sv/vitt.
Jag har gjort en generell skönhetsretusch och dessutom gett henne en liten make-up i form av läppstift, ögonskugga och roge.
Lite överdrivet, men så ska det vara när det gäller mer modellbildsaktigt. Detta är ju inte ett rent porträtt.
Eller upplevs det som för mycket?
.
(uppdaterad 09.35, med en ljusare variant, lite medvetet mer kontrastlös, känns mer rätt för den åldern. Och en vit ram som påminner mer om en sv/vit fotografis kant på den analoga tiden i stället för en svart som gjorde bilden lite mer dyster...)

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Det oskarpa ovanför örat får en nästan att tänka på en alv, för de har väl lite utdragna/trekantiga öron. Och är jättesöta! :-)

Var inne och såg bilden du hade från början, men just nu kommer jag bara ihåg det då ganska mörka "läppstiftet". Blev nog bättre med ljusare! Tror att även ögonen var mer markerade på den andra bilden - däremot minns jag inte ramen... Men hyn hade väl samma vackra lyster!? :-)

Att du har lagt på make up-en i datorn kan inte jag se - den ser så äkta ut! Bra jobbat!!

Mmmm, den där Tema52-utmaningen kunde jag helt enkelt inte tacka nej till när jag blev tillfrågad om att vara med. Men vissa teman kommer verkligen bli nåt att bita i!! Fast det är ju det som är KUL med den, i och för sej! :-D

annette sa...

Ja, nu såg jag inte urspringsbilden, men det Du beskriver i uppdateringen kan jag tänka var lite tufft för den ålder den här vackra tösen befinner sig i.
Väldigt fin, nästan lite ljuvlig bild som jag tycker är så fin i s/v.
Mycket fint ljus som framhäver tösens vackra ögon och fina drag!

Hoppas Du har en bra jobbhelg!

Kram

annette

Elisabeth Källblad sa...

Stort TACK för berömmet Anna! Jag trodde väl aldrig jag skulle lägga en ps-make-up på någon!
Humm Alvöron, att jag inte tänkte på att göra det! Det får jag skriva upp och göra om någon till vid ett senare tillfälle, tack för idén!
Tack även du Annette! Jo, det blev lite tuffare kanske till och med lite rått med de mörkare tonerna. Det kändes mycket mer rätt som det är nu.
Hoppas ni bägge får en bra helg, själv är det en lugn jobbhelg. Vi har redan nu i jan haft två tragiska dödsfall i kommunen. För en vecka sedan krockade en 20-årig tös så illa att att hon avled. Jag känner både tösen och en unga mannen i bilen hon krockade med. Men jag har inte orkat skriva på bloggen om det...
Så nu håller jag tummarna om att det inte händer något mer i helgen när jag jobbar!

AnnaKK sa...

Läste inlägget ovan nyss, och det är ju för väl att du har såna kontraster i ditt arbete! Så att det även när det är som mörkast och händer som tråkigast saker också finns det motsatta att ta sej an. En 92-åring i ett spa låter ju nästan lika underbart som vad det är djupt tragiskt att unga människor förolyckas.

Läste i en av mina nyinhandlade FOTO-tidningar om nån dokumentärfotograf som sa nåt i stil med att om han inte hade haft kameran emellan, så hade han nog inte kunnat stå ut med allt elände han fick se i sitt jobb från krigshärdar och så där.

Bloggintresserade