05 januari 2011

Tre deadlines...

...fixade jag i dag!

Sånt mår jag fint på.
Men jag missade en viktig detalj.
Fråga modellen om det var ok att läggas ut på bloggen.
Hon sa
-Nä!
Så efter att ha bearbetat bilden i nästan två timmar blev det ett svart ansikte...
I dag har jag alltså lärt mig en mycket viktig sak.
"Fråga först innan du lägger ner två timmars jobb"

Strunt samma.
Grejen är ju först och främst att jag ska träna på att göra bearbetningar...
Och dagens var inspirerad från Annas bearbetning i tisdags.

I går var jag övertygad om att jag tänkte strunta i Årets Bild i år.
För er som inte vet det, så är det en tävling för fotografer som är medlemmar i PFK.
Men så fick jag ett mejl från en vän som fick mig att fatta ett nytt beslut.
Så halva natten satt jag och gick igenom bilder som jag tagit under året, hann med halva året.
Hittade några som jag tyckte var okay, min vän tyckte samma bilder som jag.
-Då så, tänkte jag.
Jag fick också se på ett av hans reportage-tävlings-bidrag och som vanligt var de helt underbara...
Eller ja, det var ju döda människor med, men de ingick i ett reportage med en välavvägd mix av situationsbilder runt hans ämne. Det kändes nära, mycket nära.
Nu håller jag verkligen en tumme för hans bilder!

När jag sent om sider skulle logga in till tävlingsinlämningsidan så blev det stopp. Mitt lösenord fungerade inte och jag fick inte något nytt! Mejla supporten och kröp till sängs frampå morgontimmen.

Fick så ett nytt lösenord på fm och skulle sätta igång och göra iordning mina bilder.
Då ringer Expressen och frågar om jag kunde åka på ett jobb på em.
Nu blev tiden tajt.
Men med superfokus fick jag iväg både bilder till tidningen och tävlingen med "god" marginal.
Nu får jag hålla en liten tumme för mig själv också, om inte annat så kanske kanske man får med en bild i boken i alla fall. Det har jag fått en gång förut och det kändes så fint så.

Sen var det ju det här med min egen lilla utmaning.
Och ja, tom det fick jag till en dag som denna.
Jag känner mig stolt över mina tre deadlines i dag.
Nu har jag gjort 5 bilder, 360 kvar!

Men en sak hann jag inte med, och det var fotoklubbens möte i kväll.
Vi skulle jobba med vår gemensamma utställning vi ska ha på Magnolia snart.
Trist jag missade!

3 kommentarer:

AnnaKK sa...

Vilket läckert konstverk du fick till här då - vet i sjutton om jag inte tycker det svarta ansiktet på något egendomligt vis faktiskt klär (om inte modellen så iallafall) bilden!? Det nedsvärtade finns ju rejält representerat i båda sidorna - och man kan mycket väl göra en association till en klottrare som gick loss inte bara på väggen utan på sej själv också! :-D Den rivna kanten kring bilden gillar jag också.

Fint att du trots allt fick iväg dina bilder till den där tävlingen. Lycka till!! :-) Kan man som utomstående se bidragen nånstans på nätet förresten, eller är det bara vinnarna som så småningom kommer att visas upp nånstans?

annette sa...

Lite synd att lägga två timmars arbete och sedan få ett NÄ, men sådant är livet och det är ju bara att lära av det till nästa gång.
Du verkar i övrigt haft en dag när det trots lite strul, blev väldigt mycket gjort.
Kul med tävlingen årets bild, håller givetvis tummarna för att Du skall vinna!!

Ha en bra dag!


Kram

annette

Elisabeth Källblad sa...

Tack Anna! Nu när du säger det, jag skulle ju självklart i stället "kladdad" dit svart på samma sätt som på sidorna...
Får skylla på att jag faktiskt var lite trött. Mycket bra idé!

Vinnarbilderna kommer i dagstidningarna sen, speciellt där vinnande fotografer jobbar, och en massa bilder presenteras i boken "Årets Bild", både vinnande och andra inskickade. En utställning blir det också. 4633 stycken bilder totalt skickades in. Du kan läsa mer om tävlingen på http://www.aretsbild.se/

Annette, ja, det är bara att gilla läget. Men med Annas idé hade det kunnat bli ett ännu bättre resultat! Så bra det är när man både inspirerar, kritisera och ge idéer åt varandra!!!
Tack för din tumme!

Bloggintresserade