16 januari 2011

Till Annette, stjärnfilter (-missar)

Nu har jag inte hunnit gå ut och fota sol-is med stjärnfiltret, men här är två typexempel med stjärnfilter, sexuddigt.
.
Här ser du när det blev bra.
Inte för starka extra ljuskällor och rätt okay med ljus för övrigt.
.
Bilden är från skolans förstaklassare.
Och den blev dragarbilden på våra Lucia-sidor.







Här är skräckexemplet.
.
Det är alldeles för mörkt i kyrkan och de levande ljusen är riktigt skarpa ljuskällor.
.
Men sex uddiga stjärnor är det!
.
:-D
.
Och för er andra som undrar varför i hela fridens namn jag lägger upp massor av Lucior så här i tö-januari... Så är det för att Annette funderar på att köpa ett stjärfilter och tja... vi tala lite runt det och jag lova att visa några bilder...
.
Har kommit lite efter i bildbehandlings-utmaningen. Men jag får jobba ifatt så fort jag hinner...

3 kommentarer:

AnnaKK sa...

Intressant demonstation! :-)

Jag har inga filter alls i min kameraväska (mer än UV då, som mest är som repskydd), och närbildslinsen (om man nu ska räkna den som ett filter - den jag har är rätt "grovkalibrig")... Kunde säkert vara både användbart och kul att ha ett eller annat effektfilter... :-)

annette sa...

Dina bilder får mej snabbt att inse värdet i stjärnfilter. Speciellt första bilden har just det där lilla extra som skulle vara roligt att få till i en sådan bild.
Is i morgonsol som vi pratat om torde bli ganska så rejält "lyft" av ett sådant filter.
Men nu kanske all is försvinner;)

Tack för att Du tog Dej tid!


annette

Elisabeth Källblad sa...

Jag har inte många effektfilter, men just stjärnfiltret är ett sådant som faktiskt kan vara lite kul att ha ibland. (rätt använt!)

Ja, jag tror man skulle kunna få enormt vackra bilder med receptet is-motljus-stjärnfilter!
I morgon blir det minusgrader igen!

Bloggintresserade