13 januari 2011

Simma lugnt (Bild nr 13 rest 352)



Jag är faktiskt inte nöjd. Fick inte till färgen riktigt som jag ville. Men jag tror också att man förvillas lite av att fiskarna har ju så klara färger jämfört med människor. Sen blir ju färger annorlunda i vattnet.
.
Men är det något jag verkligen vill lära mig att behärska så är det just montage.
Så kom ihåg den här bilden (och de andra här i början) så får vi se var vi landar när året har gått!!! :-D
.
Akvariumet står på Kerstinsås äldreboende, tösen är min egen bästa tjej.

8 kommentarer:

AnnaKK sa...

Färgerna (och ljussättningen - har du grejat nåt med den också??) tycker jag blev fina, däremot är det nåt med skärpedjupet som inte stämmer riktigt... Tror jag? Kanske är det bara den blåa jättesuddiga fisken till vänster om hennes ena arm som förvirrar ögonen på det planet... (Kan du retuschera bort den, så jag får se hur bilden ser ut utan den??? Fniss!!! Nädå, jag bara skojar!!!)

Hur som helst... Jämfört med älgen och den rosa paraplytösen, så ser man direkt att detta är ett fotomontage. :-) Men vad gör väl det - för det är en härlig bild, och man får allt lite "Den lilla Sjöjungfrun" + allmänna Disney-vibbar av att titta på den. Vad var det nu den gula firren i filmen hette, Ariels kompis...? Blunder???

Om två timmar kommer jag förövrigt att befinna mej på en plats där det finns ett stort akvarium med en massa mysiga fiskar i. I väntrummet på tandregleringen i Kristianstad! :-) Tror dock inte att jag kommer att våga mej på att fota det, för det brukar vara så mycket folk där... <:-)

annette sa...

Ja, som aldrig sysslat med något liknande, är ju väldigt imponerad och tycker det är fantastiskt att kunna göra ngt sådant här.
Gillar bilden, för det är mycket vackra färger och former att titta på.
Och att göra montage måste ju vara kul, för då kan man ju göra ganska så fina fantasibilder som kan bli hur fantastiska som helst.
Ser fram emot att se fler alster!
Hoppas vägarna är lite bättre idag, brukar ju bli lite kärvare på isen när et är kallt ute!
Kram!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Här har grejjats till vansinne med både färg och ljus! Det har pjattats och pjattats!
Från början var hela tösen i superskärpa. Men sen fick jag göra oskärpa på "bakdelen" och tanken var väl att hon ska vara lika nära som den gula firren nere, som också har oskärpa på baken. Men som du säger, man får intrycket av att hon är längre bak och således bordt ligga helt i oskärpa hela hon. Det är mycket för att vi vill ha henne i "naturlig storlek" och är hon då så liten så måste hon ligga långt bak. Tror jag.

Det är ju också det som är så spännande med montage, att passa ihop alla delar som ljus, färger, oskärpa skärpa mm. Den här bilden satt jag med i flera timmar, till skillnad från den i går som gick jättefort i jämförelse.

Föresten skulle jag inte heller vilja köra i backar med is!!! Vår väg är hyffsat plan!

Föresten två. Jag hittade inga enbär i går. Får kolla bildarkivet...

Elisabeth Källblad sa...

Föresten tre. Fota akvariumet i dag! Det var allsång i denna lokal när jag fotade detta akvarium...

Elisabeth Källblad sa...

Tack Annette!
Jo, det är jättekul att kunna montage! Men det känns som en lång lång bit kvar när man tittar på andra som är helduktiga!
Såg några sidor på nätet för en tid sedan, måste försöka hitta igen dem och spara. För där fanns inspiration i massor!
Ska lägga ut länkarna när jag finner dem... så kommer du inte vara så imponerad av mina monatage längre. :-D

I dag gick det galant att köra ut till bussen...

-DES- sa...

Fräckt!!!

AnnaKK sa...

Jag gjorde det!! ;-) Fotade akvariet, alltså. Bara för att jag kände att jag måste, bara för att jag hade skrivit som jag gjorde här innan! :-D Och bilden blev helkass och suddig och bortom all räddning - men som sagt; grejen var att bara GÖRA det!

Fniss... Denna bedrift kan jag nu leva på hela dagen - eller ivarjefall fram till eftermiddagskaffet. He-He!!

Elisabeth Källblad sa...

Tack DES!
Grattis Anna!
Är inte på hugget mer än så nu, det har varit en mycket jobbig dag.
Kommer igen i morgon.

Bloggintresserade