31 januari 2011

Gerd 92 år (Bild nr 31 rest 334)


Det här är Gerd.
Hon har fyllt aktningsvärda 92 år.
Hon bor i Grästorp.
Tills i höstas bodde hon ensam hemma.
Nu bor hon på äldreboendet i Grästorp.
Hon är en riktigt trevlig en och hade inget emot att jag fotade henne för tinninga, eller att hon skulle få pryda min blogg, trots att hon ändå var i en rätt speciell situation när hon invigde Åsevis spa. (Med en budget på 800 kronor, badet "hittade" de i källaren.)
Jag tackar och bugar Gerd!
Hoppas vi syns igen.

Bildbehandlingen i dag är rätt subtil. Jag har gjort mer skum för att säkra Gerds integritet, och mörkat ner runt henne för att återskapa det ljus som faktiskt var. Lokalen var upplyst med levande ljus och endast några få svaga lampor. En drop shadow har jag också lagt till.

(YEEEESSS! så har jag klarat av januaris 31 dagar! I tid. Nu är det bara elva månader kvar!!!)

5 kommentarer:

Bonnfrua sa...

Oh vilken underbar bild!
Har kollat igenom ditt galleri och njuter! Men det är ändå ngt visst med äldre människor... Så vackert!
Får jag länka till dig?

AnnaKK sa...

Hejsan!

Den här bilden var jag så nyfiken på - du nämnde ju häromdagen att du hade tagit den. :-) Vilken underbar och positiv modell hon är!!! Man behöver inte vara rädd för att bli gammal när man har en sånda förebild. :-)

Om bildbehandlingen har jag inget att varken tillägga eller dra ifrån - den känns fullständigt rätt utifrån situation och syfte.

Elisabeth Källblad sa...

Kul att du hittat hit Bonnfrua!
Kikade lite på dina sidor förut. Jättefina bilder och text man känner igen sig i!
;-)
Kul du också är med i 365 bilder. Fina tolkningar du gjort!

Visst är det något visst med äldre människor, Anna. Och ja, bildbehnadlingen är väl inte så mycket att orda om.
För att kanske göra dig mer nyfiken, jag fotade 70-åriga DM-pingisspelare i går! Lägger upp när det gått i tinninga...

Ha en mysig "november"-tisdag (vädret här är iallafall i den kategorin)

annette sa...

Tänk om man finge bli som Gerd är vid den åldern, gå på SPA och njuta av lite bubbel i glaset och "plirra" lite med dom glada ögonen som hon gör!
Väldigt skön stämmning i i bilden.
GRATTIS till att Du klarat av januari på ett alldeles strålande sätt!!
Var inne lite på att dra på med mer "korn" på fotografbilden, men så vågade jag inte;)
Tror att jag nog la på lite HDR oxå, kanske det som ger lite sepiakänsla i bilden!!

Ikväll har jag ekonomikväll, sitter och räknar fram och tillbaks. Just nu har jag brännt iväg sparade pengar som finns/fanns på lönekontot, har löst ett billån,så nu är bankkontot lättare att bära och jag kan byta bil igen om jag vill;)

Ha en skön kväll!

annette

Elisabeth Källblad sa...

Tack Annette, det känns jätteskönt att ha gjort första månaden!
Visst känns hon speciell på bilden, Gerd!

Kanske, jag vet inte riktigt hur ditt program "tänker" vid sina åtgärder. Kan var en HDR-knapp som gett lite sepia, möjligt.
Hur som helst, ett helskönt resultat du valt att presentera.

Skönt med "lätta" bankkonto!
:-D Grattis till frihetskänslan!

Nu ska jag ladda in bilderna från kvällens extra jobb. En helt suverätn föreläsning!

Ha det gott!

Bloggintresserade